maskinentreprenoren logo
Inköpsmagasinet

Snyggaste terrängmästaren

Maskinentreprenören Joakim Eriksson provkörde nyligen...

Text: Linn Posse

2020-12-10

Lästid

0 min
Dela

Maskinentreprenören Joakim Eriksson provkörde nyligen Ford Ranger Raptor. – Det här är den snyggaste pickupen i sin klass. Alla dagar i veckan, konstaterar han.Trots sin ringa ålder, 26 år, har han redan hunnit avverka ett par olika pickuper och har järnkoll på samtliga modeller som är tillgängliga på den svenska marknaden. Joakim Eriksson driver entreprenadfirman Northex AB i Stockholm, som främst jobbar med ledningsschaktning. I dagarna avslutade han en provkörning av Fords senaste pickup – Ford Ranger Raptor.– Jag hade bilen i tio dagar och hann verkligen provköra den i helt olika terr­ängtyper. Jag testade den i miljöer liknande de där jag vistas i mitt arbete. För att se hur bilen betedde sig drog jag ett släp med tung last, med överlast och på gränsen till vad den klarar. Och jag tycker den gjorde bra ifrån sig, berättar Joakim Eriksson. Efter drygt 15 mil på motorväg var det dags att ge sig in i skogen, där han stiftade bekantskap med bilen på små skogsvägar och i väglös skogsterräng.– Den levererar verkligen i skogen. Och det jag vill hylla är definitivt Fox hjulupphängning och stötdämpare, som bilen är försedd med runtom.Det är också där skon klämmer och ett val Ford har gjort för att bygga ett fyrcylindrigt mästerverk – för dig som vill kunna köra i extremt krävande terräng. Den följsamma fjädringen ger en bil med lägre lastvikter än de flesta konkurrenters bilar.– Det är förstås en nackdel att Ford Ranger Raptor bara drar 2 500 kilo och går att lasta med max 620 kilo. Majoriteten av maskinentreprenörer som väljer en pickup vill oftast ha en bil som drar mer. Om man ska köpa en pickup vill man inte vara orolig för att den inte orkar dra.Han förväntade sig även en kraftfullare motor i Ranger Raptor.– En bil som heter Ranger Raptor borde ha byggts för att tävla mot sina närmaste konkurrenter Volkswagen Amarok och Mercedes-Benz X-Klass, som har effektstarkare motorer än Ranger Raptor.Den höga skatten är också något som Joakim Eriksson reagerar på. Efter nya bonus-malus kostar det 17 400 kronor varje år (23 186 från 2020) att köra en Ranger Raptor.– Det är alldeles för mycket och beror på att bilen inte får tankas med etanol, som till exempel den bil jag kör i dag – en Dodge Ram. Den har en årlig skatt på 2 500 kronor, Ford Ranger Raptor har också ett mycket högt inköpspris på 490 160 kronor, exklusive moms.– Jag tror inte att maskinentreprenörer är pigga på att lägga ut en halv miljon på en bil som har en så låg lastvikt och inte kan dra speciellt mycket. Då skulle jag hellre köpa en billigare pickup som klarar mer vikt och sedan lägga pengar på tillbehör för att få en bil jag vill ha.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy