maskinentreprenoren logo

Ekonomi

Framtidens auktioner sker på nätet

Det börjar bli ont om begagnade maskiner. – Lagren minskar överallt, konstaterar Rickard Krøtø vd för Mascus och Nordenansvarig Ritchie Bros.

placeholder
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article
article – Höga kostnader för transport av maskiner, kombinerat med pandemin, gör att allt fler maskiner säljs på nätet istället för från ramp, förklarar Rickard Krøtø, vd Mascus och Nordenansvarig Ritchie Bros. Foto: Ritchie Bros

Vi lever i föränderliga tider. Pandemi, krig och en annalkande inflation gör läget svårt att bedöma och många företagare väljer att vara försiktiga med till exempel nyinköp. Konsekvenserna syns på begagnatmarknaden.

– Vi har en ganska bra koll på vad som sker hos tillverkare och återförsäljare runt om i Europa, och vi ser att det minskar i begagnatlagren överallt. Det finns helt enkelt extremt lite begagnade maskiner.

Rickard Krøtø vet vad han talar om. Efter sjutton år på Mascus och nu även Nordenansvarig för kanadensiska auktionsfirman Ritchie Bros har han så bra koll på marknaden som det är möjligt att ha. Och tecknen är tydliga, hyresbolagen ligger med förlängda kontrakt och väntar på leveranser, även en och annan konkurs bland entreprenörföretag börjar dyka upp. 

Att vara aktör på begagnatmarknaden under dessa förutsättningar kanske inte låter så enkelt, men Rickard Krøtø vänder på kuttingen och poängterar att hans kanaler istället kan vara en hjälp för marknaden och att företaget utvecklas. 

– Vi håller just på att omforma vår verksamhet och integrera Mascus och Ritchie Bros i varandra så att våra kunder inte ska uppleva någon skillnad. Samtidigt arbetar vi med att bli en starkare aktör även i segmentet för maskiner mellan 1,5 och 15 ton. 

Det är alltså stora förändringar på gång för Rickard Krøtø och hans personal på dryga dussinet personer i Norden.

Ritchie Bros startades 1958 av tre bröder i staden Kelowna i Kanada. De första åren auktionerades möbler, men en bit in på 1960-talet började man även handla med maskiner. Idag är företaget börsnoterat och etablerat över hela världen. 

– Vi har ungefär 3,5 miljoner besökare till våra onlinetjänster varje månad, berättar Rickard Krøtø, vilket bekräftar omfattningen på verksamheten.

2016 köpte Ritchie Bros den internetbaserade marknadsplatsen Mascus, året därpå köptes Iron Planet och för ganska exakt ett år sedan etablerade man sig i Sverige, i småländska Taberg strax söder om Jönköping.

Ritchie Bros är kända för sina stora auktioner där köpare kan sparka däck, köpa och få med sig maskinen hem. Pandemin ändrade på detta och efter ett par år med endast nätauktioner börjar den fysiska auktionsverksamheten bara så smått komma igång igen, men endast i USA än så länge. 

– Det börjar komma igång så smått och till hösten ska vi hålla ett event i Taberg, berättar Rickard Krøtø. 

Riktigt som förr är det dock inte ens meningen att det ska bli. Nya tider innebär nya metoder och idag är det övervägande näthandel som gäller. Rickard Krøtø förklarar att företaget nu erbjuder tre olika sätt för kunderna att få hjälp med försäljning av sina begagnade maskiner.

– Dels har vi Mascus, där lägger säljaren själv upp maskinen för försäljning på en internetsida. Vi står för hemsidan, men säljaren får själv sköta all kommunikation med de olika intressenterna, förhandla pris, skriva kontrakt, ordna transport och garantier. Det kan jämföras med hur Blocket fungerar.

– Nästa alternativ är vår service Marketplace E. Då hjälper vi till med att göra en inspektion av maskinen och listar vad som är bra och – inte minst viktigt – vad som är dåligt med maskinen. Vi gör också en uppskattning vad det går att få för maskinen och ombesörjer eventuella transporter. Maskinen läggs ut för försäljning och om den inte är såld inom 60 dagar hjälper vi till att skaffa kunder till den, vi har många kontakter och kan hjälpa till som mäklare. 

– Sista alternativet är att sälja sin maskin på en onlineauktion en specifik dag. Då sker försäljningen med oreserverat pris, det vill säga inget lägstapris.

Rickard Krøtø berättar att det redan innan pandemin satte stopp för auktioner i fysisk form var en större andel av budgivarna som valde att delta virtuellt. 

– Vi hade cirka 60–65 procent budgivare online och vet därför att den metoden fungerar bra. 

Att svenska maskiner är populära på auktioner utomlands är ett välkänt faktum och Rickard Krøtø berättar att cirka 80 procent av alla maskiner som företaget förmedlar lämnar Sverige för att säljas på liveauktion vid företagets anläggning i holländska Moerdijk.

– Svenska entreprenörer har bra specifikationer på sina maskiner och de är dessutom välskötta, menar han.

Text:

Ritchie Bros

Kanadensisk auktionsfirma med global verksamhet. Etablerades i Sverige 2021 med kontor i Nacka och anläggning i Taberg, Jönköping.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer