Hissen som användes på arbetsplatsen var en kuggstångsdriven bygghiss monterad på en mast.
Statens Haverikommission har kommit fram till att det var bristande kontroller som ledde till att de saknade skruvförband som skulle hålla ihop masten aldrig upptäcktes. Vid olyckan saknades fem skruvförband. Mellan två av mastsektionerna saknades samtliga fyra skruvförband och masten hölls endast ihop av friktionen i skarvarna mellan maströren och av den sekundära strukturen.
Vid olyckan blev belastningen på masten större än vad konstruktionen kunde klara på grund av att skruvförbanden saknades, vilket ledde till att mastsektionerna separerades och hissen föll till marken. Skruvförbanden saknades sannolikt redan vid en hisshöjning som gjordes den första november.
Statens haverikommission skriver i sin slutrapport att dagens kontroller av bygghissar på systemnivå inte är tillräckliga för att säkerställa betryggande säkerhet för användarna. Därför rekommenderar de Arbetsmiljöverket att nu utreda hur kontrollsystemet vid montage av bygghissar kan stärkas samt att särskilt granska hur risker med bygghissar hanteras i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hissleverantören uppmanas att förtydliga rutinerna för egenkontroll av montage och andra serviceåtgärder för att minska risken för montagefel samt att vidta åtgärder för att säkerställa att uppställda rutiner följs och att avvikelser rapporteras och hanteras. Totalentreprenören rekommenderas att integrera risker med bygghissar i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Både entreprenör och hissleverantör och hissmontör har vidtagit ett flertal åtgärder efter olyckan.