- Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.
Byggföretagen har samma åsikt som Svenskt Näringsliv, nämligen att överskottsmålet bör överges för att istället få ordning på landets vägar och järnvägar som inte håller tillräckligt hög standard längre.
- Infrastruktursatsningar är samhällsbyggets grundplatta. Om skuldmålet sätts till 40 procent av BNP så frigörs mer än 500 miljarder kronor över en 10-årsperiod för tillväxtinvesteringar i infrastruktur och kraftförsörjning, säger Johan Deremar.
Enligt Byggföretagen måste Trafikverket också fokusera på att höja sin genomförandeförmåga. Att faktiskt också lägga ut jobben, så att säga.
De statliga infrastrukturinvesteringarna har legat på i genomsnitt 0,7 procent av BNP sedan början av 2000-talet fram tills idag. Det är för dåligt, menar Byggföretagen.
- Befolkningen växer, klimatförändringar ökar förslitningen på väg och järnväg och Sverige behöver rusta inom ramen för Nato-samarbetet. Det är hög tid att investera i ett förbättrat transportsystem, säger Johan Deremar.