Ekonomi
Statliga Infranord gjorde rekordår
Statliga Infranord som allmänt ses som Sveriges störta järnvägsentreprenör, har lämnat 2023 med rekordtillväxt.
Micael Appelgren
Publicerad: 2024-03-05
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-03-05
Lästid: 0 min
Trots kritik om hur Sveriges järnväg är dåligt underhållen går det att tjäna bra pengar på just underhåll och anläggning av järnväg, maskintjänster och elkrafttjänster. Beställare är till exempel Trafikverket, Bane NOR och Trafikförvaltningen Region Stockholm, och andra verksamma inom basindustrin såsom LKAB och Boliden.
Infranord är en jätte och har cirka 1700 anställda och brukar omstätta runt fyra miljarder kronor - men förra året slog man till med en bit över fem miljarder. Orderstocken framåt ligger på drygt sju miljarder. Infranord vill dock växa ännu mer.
– Den positiva trenden fortsatte under det fjärde kvartalet och jag kan med stolthet se tillbaka på det gångna året. Infranord hade under 2023 en rekordhög nettoomsättning om 5 200 (4 296) MSEK och mycket stora anbudsframgångar. Samtidigt fortsätter transformationsarbetet inom Infranord med fokus på ökad stabilitet, lönsamhet och tillväxt. Det goda resultatet 2023 är ett kvitto på att arbetet är på rätt väg, men än finns mycket kvar att göra och arbetet fortsätter under kommande år, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef för Infranord.
Svenska privatägda järnvägsentreprenörer ser dock gärna att underhållet sköts i mindre skala av staten. En rapport som föreningen Svenska järnvägsentreprenörerna har tagit fram visar att underhållet skulle bli en miljard dyrare om det förstatligades:
"Efter en tid av inflation, högre räntor och en försvagad krona står Sverige inför en lågkonjunktur. Det medför sämre offentliga finanser och mindre utrymme för statliga satsningar. Således är det av vikt att minimera kostnader och få ut så mycket järnvägsunderhåll som möjligt för varje krona. Sverige står inför en omställning i transportsektorn där allt fler invånare och företag vill nyttja
järnvägen, samtidigt som järnvägssystemet har en underhållsskuld på 37 miljarder. Att i detta läge, som Socialdemokraterna, fortsätta driva frågan om ett återförstatligande är oansvarigt. År 2022 upphandlades järnvägsunderhåll för 8,1 miljarder. Utan konkurrensutsättningen skulle samma arbete kostat 1 miljard mer.
Lägg därtill, ytterligare en engångssumma på 1,5 miljard för att organisera återförstatligandet. Järnvägsunderhållet kan inte slarvas bort i administrativt krångel och ineffektiva åtgärder", skriver rapportförfattarna.
Text: Micael Appelgren
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.