Det nya produktionssystemet i Bolidens satsning består av elektrifierade gruv- och entreprenadmaskiner tillsammans med en lösning för el-trolleyassisterat trucktransportsystem. Lösningen ska ersätta dagens dieseldrivna fordon och maskiner i underjordsgruvor som är den främsta källan till utsläpp av koldioxid i verksamheten i gruvor.
– Satsningen är viktig eftersom den kan accelerera utvecklingen av fossilfria gruvor och värdekedjor. I en fullskalig produktionsmiljö kommer ny kunskap och nya erfarenheter att byggas, som kan spridas vidare till andra företag och länder, säger Klara Helstad, chef för Energimyndighetens enhet ”Hållbar industri”.
I Kristinebergsgruvan kommer elektrifierade gruvmaskiner som används under jord att kompletteras med en cirka fem kilometer lång el-trolleybana. Den ska transportera malm från gruvan 750 meter under jord, upp till malmupplaget ovan jord. El-trolleybanan kommer att trafikeras av batteritrolleytruckar som förses med strömavtagare som tar ström från kontaktledningar.
– Dagens beroende av fossila bränslen för transporter är den största utmaningen inom klimatområdet för underjordsgruvor. Det är naturligtvis väldigt speciellt för oss att teknikutvecklingen framåt leds av en gruva med en 90-årig historia, säger Peter Bergman, områdeschef Bolidenområdet.