Under 2018 startade masslogistikcenter sin verksamhet i Frihamnen, Norra Djurgårdsstaden. Sedan dess har det genomgått en utvecklingsprocess och flera samarbeten har tillkommit. Under hösten sker ytterligare utveckling med en ny anläggning som gör att återanvändningen av schaktmassor kan öka från 35 procent till 80 procent.
– Genom att arbeta lokalt och cirkulärt med schaktmassor och stenkross får vi en kraftigt minskad klimatpåverkan, men också en bättre ljudmiljö och renare luft. Det är en så kallad win-win situation och en viktig del i vårt arbete för ett mer hållbart Stockholm, säger Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.
Förutom stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden använder idag ett delprojekt i Slakthusområdet samt Slussen anläggningen i Frihamnen. Även staden och Region Stockholm samarbetar kring utbyggnaden av tunnelbanan. Stenmaterialet från en av tunnelbanans etapper tas om hand i Norra Djurgårdsstadens Masslogistikcenter.
I anläggningen sorteras föroreningarna bort och tas om hand vilket gör det möjligt att återanvända massor lokalt istället för att gå omvägen via deponi. På plats i Norra Djurgårdsstaden används lastbilar som går på el och övriga transporter kan tanka HVO på någon av de befintliga stationerna.
– Att sortera lokalt och bygga upp en anläggning centralt i projektet möjliggör att vi kan optimera återvinningen och cirkulera massor med liten lokal miljöpåverkan avseende buller, damm och förorenat vatten. För interna transporter kan vi då använda el-driven lastbil och förnyelsebar el genom solceller på anläggningen. Vi möjliggör för återanvändning av takvatten som används i processen för våtsortering av massor. Med cirkulär och lokal masshantering skapas många synergieffekter vilket vi kan se när vi nu kör anläggningen, säger Fredrik Bergman genomförandechef i Norra Djurgårdsstaden, Stockholms stad.