Fakturabedrägerier drabbar ofta företag. Bedrägeriet innebär att det skickas en faktura på någonting som inte är beställt. Ofta rör det sig om fakturor med helt felaktiga och påhittade uppgifter från företag som den drabbade aldrig ens varit i kontakt med. Företaget kanske inte ens existerar i verkligheten. I vissa fall kan fakturan också vara utformad så den ser ut som ett erbjudande.
-För att slippa drabbas av en bluffaktura så ska man kontrollera fakturan noggrant innan man betalar och har man fått en felaktig faktura ska man ta kontakt med företaget i fråga och omedelbart bestrida den, säger Paul Pintér, Rådgivare mot digitala brott på SSF Stöldskyddsföreningen.
Företagen drabbas allt från att få erbjudande som är formad som en faktura till mejl som skickas till exempelvis sommarvikarier eller anställd extrapersonal och har någons chefs underskrift.
- Det är särskilt viktigt om du som företagare ser till att personalen har kunskap om att det förekommer bluffakturor och att ha tydliga rutiner för betalning, säger Paul Pintér.