Motorvägsbron över Södertälje kanal är hårt belastad och saknar fungerande alternativ för tyngre transporter vid till exempel driftstopp, olyckor eller angrepp. Förbindelsen är en kritisk punkt i Sveriges transportsystem där godstransporter till och från några av landets mest exportintensiva företag passerar varje dag och tiotusentals människor pendlar dagligen.
I dag saknas förbindelsen i den nationella infrastrukturplanen. Det vill parterna bakom avsiktsförklaringen ändra på i samband med att regeringen beslutar om en ny infrastrukturplan nästa år.
– En fungerande förbindelse mellan Stockholm och södra Sverige är helt avgörande för oss, våra medarbetare och leverantörer. Dagens situation med kapacitetsproblem och stor sårbarhet på den här vägsträckan är inte hållbar. Vi vill att arbetet med en ny, robust förbindelse inleds, säger Christian Levin, vd och koncernchef, Scania och Traton Group.
Scania, AstraZeneca och Södertälje är överens om att en ny passage bör utformas som en vägtunnel för bil- och kollektivtrafik och att projektet bör prioriteras av regeringen.
Inom ramen för avsiktsförklaringen kommer parterna tillsammans att bidra med analyser, kunskapsunderlag och samverka med relevanta aktörer. Samarbete kring, och utvärdering av, möjliga finansieringslösningar är en del av detta arbete.