Intresset var stort när USA:baserade företaget Zquip visade upp sina konverteringskit på maskinmässan Intermat i våras. Istället för att investera i en ny grävare, hjullastare eller dumper menar företaget att det är bättre att plocka ur dieselmotor och motvikter och installera Zquips elmotor och batterier.
– Det är ju en typ av hyckleri att tala om att göra gott för världen genom att gå över till maskiner med nollemissioner samtidigt som man skrotar miljontals fullt fungerande dieseldrivna maskiner, konstaterar Chris LaFleur med allvar i rösten.
Lösningen, enligt Zquip, är att konvertera existerande maskiner till eldrift med deras utrustning som inkluderar elmotor, kontrollenhet, temperaturkontroll och batterimoduler. På så vis får maskinen ett förlängt liv och blir dessutom okänslig för teknikutveckling vilket ytterligare ökar livslängden enligt Chris LaFleur.
– Våra batterimoduler är standardiserade och jag är helt säker på att det i framtiden kommer nya typer av batterier. Då är det bara att ersätta själva batteriet i modulerna. Detta innebär faktiskt att vi till exempel kan förse maskinen med bränsleceller om det verkar vara bäst.
Att tänka nytt och annorlunda är nödvändigt enligt företaget Zquip. Vi återkommer till deras tankar om att i ett slag konvertera en helt maskinpark från diesel- till eldrift, om hur elektricitet kan tankas mellan maskiner och hur batterier kan hyras istället för att köpas.
Först några ord om vilka Zquip är. Företaget är en del av Moog Construction, ett företag som bland annat marknadsför systemet Terra-Tech och vänder sig direkt till maskintillverkare. Moog Construction och Bobcat samarbetade till exempel kring utvecklingen av helelektriska bandlastaren Bobcat T7X som dessutom har elektriska linjära aktivatorer istället för hydraulcylindrar.
Moog Construction är i sin tur ägt av världsomfattande Moog Incorporated, som tillverkar kontrollsystem, både hårdvara och mjukvara, för bland annat flyg-, försvars- och medicinsk industri. Det finns alltså muskler, både finansiella och kompetensmässiga, bakom de 15-20 personerna som sedan 3-4 år tillbaka arbetat med att utveckla Zquips elkonverteringssatser.
Chris LaFleur berättar att man för några år sedan identifierade hur det var dags för anläggningsmaskiner att ta en ny skepnad.
– Det första vi gjorde var att samarbeta med Bobcat om T7X, den blev en framgång, och är fortfarande en framgång. Vi kände att vi kunde addera ett värde och såg att det fanns mer att göra inom området anläggningsmaskiner.
Resultatet blev ett system av modulära batterier i två olika storlekar som går att flytta mellan olika maskiner.
– Vi hade faktiskt inte det som mål när vi började att skapa ett modulärt system, men vi kom snart fram till att det var nödvändigt. Både för att det passade vår snabba utvecklingsprocess och för att det är nödvändigt i en elektrisk maskinpark i praktisk användning. Stillestånd på grund av icke fungerande maskiner måste undvikas till varje pris. Det får inte hända att en maskin står i fält med ett dött batteri. Modulariteten tillåter oss att enkelt byta batterier och snabbt få fart på stillastående maskiner.
Att konvertera en maskin från dieseldrift till eldrift ska enligt Zquip vara så enkelt att maskinägaren utför arbetet själv, eller med hjälp av en lokal verkstad. Själva konverteringssatsen kostar i trakterna av 100 000 till 200 000 Euro enligt Chris LaFleur, vad batterimodulerna kostar vill han ännu inte ge sig in på.
– Det handlar om hur affärsmodellen kommer att se ut i framtiden. Vi menar att en entreprenör köper de batterier som behövs för normal verksamhet, men när något utöver det vanliga ska hända så hyr man batterier för det.
Han berättar hur företaget har undersökt hur entreprenadmaskiner arbetar på olika projekt, vilka typer av maskiner som används, till vilka arbetsuppgifter och hur många timmar. Det är här han konstaterar att det helt klart är bättre att konvertera en hel maskinpark istället för bara en maskin.
– Det är nu fördelen med att använda våra modulära batterier kommer in. Redan när arbetet planeras, vilket underlättas av att vår smarta kontrollenhet har samlat all nödvändig data, kan man bestämma hur mycket batterikapacitet de olika maskinerna behöver just den här arbetsdagen, eller för just den här uppgiften. Sedan förses de olika maskinerna med just det antalet batterimoduler som behövs, samt ballast om det krävs motvikter.
Batterimodulerna är konstruerade för att både kunna snabbladda och ge snabbladdning. Det betyder att en maskin kan kopplas till en annan och överföra elektricitet om så skulle behövas. Det betyder också att batterimodulerna kan användas som batteribanker, gen sets, på arbetsplatsen.
Zquip har alltså svar på de flesta frågor kring hur elektrifiering kan gå till, men har de fått några kunder sedan produkten lanserades i januari?
– Vi har en maskin i drift och tre andra på gång, berättar Chris LaFleur. Just nu är norra Europa och Skandinavien vår mest intressanta marknad.