– Vi gör nu en den största satsningen på infrastruktur i modern tid på drygt 200 miljarder till och med 2037. Sverige är vårt hem och det är hög tid att vi rustar Sverige starkt som både ger tillväxt och tryggar vår välfärd. En god infrastruktur är avgörande för att livet ska gå ihop. Det gynnar familjer, företag och tillväxt, stärker Sveriges konkurrenskraft och robusthet, och bidrar till att lyckas med den gröna omställningen, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.
Trafikverket som ska administrera denna satsning på infrastruktur kan dock själva behöva en del av de här resurserna för att stärka den interna kompetensen som beställare - både när det gäller kostnadskontroll och satsningar på innovation - snarare än sedvanligt fokus på lägsta pris.
Riksrevisionen har identifierat en hel del brister på dessa områden och även de statliga företagen Svevia och Infranord har granskats och fått sin beskärda del av kritiken. Meningen med dessa två statliga bolag var bland annat att stärka konkurrensen och stärka Trafikverkets beställarkompetens. Det har inte helt och hållet fallit ut enligt plan, menar Riksrevisionen.
Maskinentreprenörerna har under tiotals år också försökt hitta luckor i den rådande kulturen där det inte tycks finnas plats för mellanstora aktörer att räkna hem jobb som Trafikverket lägger ut. Trafikverket har också meddelat att myndigheten i stora drag föredrar större enheter i projekten med entreprenörer som kan hantera dessa. Konkurrensen i Sverige räcker inte, och Trafikverket har i flera år därför vänt sig utomlands med blandad framgång.
Men Maskinentreprenörerna (ME) välkomnar regeringens besked om ökade medel till infrastrukturen för att åtgärda Sveriges stora infrastrukturskuld, som ME skriver i ett pressmeddelande.
Investeringsramen ökas med 200 miljarder till totalt 1200 miljarder fram till 2037. Utöver det skjuter regeringspartierna och Sverigedemokraterna till ytterligare 15 miljarder för att stödja satsningar inom infrastruktur. Totalt sett har därmed regeringen satsat det maximala beloppet som Trafikverket förmår hantera för infrastrukturinvesteringar under investeringsperioden fram till 2037 konstaterar näringsminister Ebba Busch på regeringens presskonferens.
– Nu när regeringen går all-in med medel till Trafikverket är det upp till bevis att säkerställa att de nya pengarna inte försvinner i kostnadsökningar inom infrastrukturprojekten, säger Maskinentreprenörernas vd Anders Robertsson i en kommentar till regeringens besked.
ME anser att regeringen bara kan lyckas med sin satsning på infrastruktur genom ökad konkurrens i bygg- och anläggningssektorn. Forskning från InfraSweden visar till exempel att bristande konkurrens är ett viktigt skäl till bygg- och anläggningssektorns låga produktivitet. Endast ett fåtal större aktörer blir aktuella i upphandlingar, och de största bolagen har 70 procent av marknaden. Så ser det inte ut i de nordiska grannländerna, resonerar ME i pressmeddelandet.