maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Svevia använder "machoindex"

Svevia börjat använda Byggchefernas mätverktyg machoindex för att bli mer attraktiva både som beställare och för medarbetare.

Foto: Svevia

Lästid

0 min
– Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat med normer och att skapa förutsättningar för en arbetsmiljö som inkluderar alla och som motverkar en machokultur, säger vd Anders Gustafsson, till Upphandlingsmyndigheten.
– Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat med normer och att skapa förutsättningar för en arbetsmiljö som inkluderar alla och som motverkar en machokultur, säger vd Anders Gustafsson, till Upphandlingsmyndigheten.
Dela

Svevia antas vara det första företaget i bygg- och anläggningsbranschen som har använt Byggchefernas machoindex för att mäta graden av machokultur inom bolaget. Precis som vissa andra företag i bygg- och anläggningssektorn brottas bolaget ibland med dåliga attityder och diskriminering mot kvinnor, personer med annan etnicitet eller sexuell läggning. Genom att använda machoindex och mäta nivån av machokultur både på kontor och byggarbetsplatser får bolaget en möjlighet att identifiera problemområden.

Bakgrunden är att Svevia vill erbjuda en arbetsmiljö där alla känner sig välkomna.

– Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat med normer och att skapa förutsättningar för en arbetsmiljö som inkluderar alla och som motverkar en machokultur, säger vd Anders Gustafsson, till Upphandlingsmyndigheten.

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer