Orderingången för Svevia i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor. Främst handlar det om division drift. Att Svevia satsar hårt på detta är inte konstigt. Regeringen har aviserat
1 171 miljarder till infrastrukturern vilket är 200 miljarder mer än vad Trafikverket begärt. Bakgrunden är att den så kallade underhållsskulden nu ska betas av i högre takt. 354 miljarder ska gå till drift och underhåll av väg.
– Svevia levererar ett stabilt resultat i linje med våra förväntningar, med normala säsongseffekter, ökad lönsamhet och god orderingång. Det är en bekräftelse på det hårda arbete som lagts ner i verksamheten och ytterligare ett steg på vägen mot en långsiktigt stärkt lönsamhet, säger Joachim Hallengren, vd och koncernchef för Svevia.
Orderingången för koncernen drevs främst av ett starkt utfall inom division Drift, som under kvartalet tilldelades nio nya basunderhållskontrakt i Sverige och ett i Norge. De nya uppdragen utgjorde en betydande del av kvartalets orderingång och kommer att följas av ytterligare kontrakt som orderanmäls under det andra kvartalet. Orderstocken förblev stabil på 14,8 miljarder kronor (15,1).
– Marknaden präglas i dag av goda förutsättningar med en tydlig prioritering av en väl fungerande och robust infrastruktur. Svevia är väl positionerat för att möta framtidens behov genom bolagets kompetenta och engagerade medarbetare och en tydlig specialisering inom byggnation och underhåll av vägar, säger Joachim Hallengren.