Alla tre områden har sina utmaningar, men Svevia är som bekant fokuserade och nischade på vägunderhåll. Kramfors blir klurigt.
– Området är en del av Höga Kusten och karaktäriseras av ett mycket kuperat landskap som börjar redan vid kusten. Kombinationen kustklimat och kuperad geografi är alltid utmanande för oss som arbetar med att göra vägarna säkra och framkomliga. I den här typen av landskap kan det på samma väg spöregna längst ner samtidigt som det faller snö högst upp, och däremellan är det en kurvig backe på kanske två kilometer, säger Anders Lindholm, Svevia.
Den stora pulsådern genom området är E4. Men även inåt landet, mot Sollefteå, finns flera klass 3 vägar som också kräver hög beredskap. Här finns också 349 kilometer grusväg.
Svevia som fortsätter som vägentreprenör även på Trafikverkets driftområden Umeå norra och Umeå södra. Riktigt stort område med drygt 1 700 kilometer väg. 334 kilometer är grusväg.
Även driftområde Uddevalla gick till Svevia i augusti.
– Stora delar av vägunderhållet i området präglas i allra högsta grad av västkustklimat med fukt, nederbörd och vindar som kommer in från havet. Men det finns också delar av området där topografin ser annorlunda ut, och klimatet förändras helt. Det är inte ovanligt att vi röjer snö och bekämpar halka kring Hedekas och Vassbo, samtidigt som vägarna vid kusten har barmark, säger Mattias Svedberg, Svevia.
I uppdraget ingår även vägunderhållet på öarna Orust, Ängö, Flatö och Lyr.