Svevias uppdrag handlar om att utföra det anläggningsarbete som behövs inför montering och installation av vindkraftparken.
– När en vindkraftpark ska bli verklighet är det oftast vägarna som byggs först. När de är på plats kan arbetsmaskiner, utrustning och vindkraftverkens torn och turbindelar transporteras fram till parken, berättar Tobias Olsson, Svevia.
Det är Svevias tredje uppdrag på kort tid som handlar om att bana väg för fossilfri energi genom att förbereda och anlägga vägar och fundament till nya vindkraftparker. De två tidigare uppdragen ligger vid Stor-Skälsjön utanför Sundsvall (cirka 430 miljoner kronor) och vid Klevberget i Ånge (cirka 250 miljoner kronor).
– Vi röjer undan skog och stenblock som ligger i vägen, schaktar och anlägger en vägkonstruktion med bergmaterial i olika fraktioner som skapar en stabil väg. Jämfört med en vanlig landsväg kan dock bredden på en väg som ska dras till en vindkraftpark variera. Om vägen svänger kan den behöva breddas rejält för att de långa transporterna med vindkraftverkens blad och torndelar ska få tillräckligt stor svängradie.
I Svevias uppdrag ingår även anläggning av åtta kranplaner.
– Kranplaner är en stor yta som anläggs intill varje vindkraftfundament och används både som lagringsyta samt i ett senare skede som monteringsyta, stora kranar och vindkraftverkets samtliga delar ska få plats, förklarar Tobias Olsson.
Svevias uppdrag för vägar och kranplaner pågår under 2022. Kontraktet är värt cirka 50 miljoner kronor. Den planerade vindkraftsparken på Stöllsäterberget planeras att installeras år 2023. Uppdragsgivare är bolaget wpd Scandinavia AB.