Under förra året genomfördes en studie i Sverige för att identifiera möjligheten att använda cirkulärt salt inom vinterväghållning. Liknande studier har genomförts i bland annat Norge.
Studien visade att innan det cirkulära saltet kan bli vardag inom vägbranschen behöver fler pilotprojekt genomföras för att säkerställa att det cirkulära saltet får samma funktion på vägen och att den tekniska utrustningen fungerar i hela logistikkedjan. Det är det som sker nu.
Andreas Bäckström, verksamhetsutvecklare på Svevia ser flera positiva möjligheter med att börja använda cirkulärt salt för vägunderhåll.
– Med cirkularitet skapas en mer effektiv och långsiktigt hållbar resursanvändning, långa och miljöbelastande transporter kan minskas liksom beroendet av att importera salt från Europa. I stället kan det produceras mer lokalt och Sverige skulle i princip kunna bli självförsörjande av en samhällskritisk insatsvara, säger Andreas Bäckström.
Cirkulärt salt är en restprodukt som kan utvinnas ur bland annat flygaska och vid tillverkning av konstgödsel. Den har samma kemiska sammansättning som det naturliga saltet men är mer rent och finkornigt i sin struktur.