Det nya affärsområdet visar hur Swecon prioriterar kundernas behov för att branschen ska kunna digitaliseras och elektrifieras i en rask takt. Det handlar inte bara om nya tjänster och produkter, det handlar minst lika mycket om att förstå och kunna utnyttja den nya tekniken.
– De digitala tjänsterna och lösningarna förväntas expandera med mera fokus i det nya affärsområdet. Här handlar det dels om kundanalyser och information om alla möjligheter som kan göra verksamheten mer effektiv och lönsam, det kommer krävas utbildning och hjälp med vägval i det växande utbudet av digitala tjänster, säger Hans Olofsson.
– Det finns redan en mängd digitala tjänster och de blir ständigt fler, säger Hans Olofsson och nämner bland annat Connected Map, där kunden digitalt kan följa exempelvis arbetet i en bergtäkt i realtid. Kompletterande produkter kan till exempel vara att stora power banks för eldrivna arbetsmaskiner.
Hans Olofsson har jobbat i branschen sedan 2001 och kommer närmast från rollen som försäljningschef för region norr på Swecon.
– Det gäller att hitta lösningarna som passar varje kund, många gånger handlar det om att länka samman de digitala öarna till en fungerande enhet för att verkligen få ut en effektivisering och därmed bättre hållbarhet och lönsamhet, säger han. Olofsson får i sin roll som affärsområdeschef även ansvar för maskinuthyrningsverksamheten Kewab Rental, som Swecon köpte i maj i år.