maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Swecon stödjer unikt elprojekt

Ett forskningsprojekt genomförs av Volvo Construction Equipment (Volvo CE) med partners för att utforska varje aspekt av det eldrivna ekosystemet, bidrar till att leverera en komplett arbetsplatslösning för stadsapplikationer. Volvos leverantör Swecon är nu också fullt ut med på tåget.

Foto: Peter Holgersson

Lästid

0 min
Dela

– Det är nu det händer, på riktigt! Kompaktmaskinerna som används på Electric Worksite är sådana som vi redan säljer, säger Martin Nyrén, projektledare på Swecon Group.

Swecon har funnits med som diskussionspartner i arbetet kring ElectriCity, där Electric Worksite (E-Worksite) är ett delprojekt. Rent praktiskt har Swecon haft supportpersoner i anslutning till arbetsplatsen för att serva och underhålla de elektriska entreprenadmaskinerna.

Christer Söderberg och Martin Nyrén, chef respektive projektledare på Marketing & Business Strategy på Swecon Group, var med när E-Worksite presenterades i höstas. Båda är övertygade om att detta bara är början på en elektrisk ”revolution” inom bygg- och anläggningsbranschen.

– Det är nu det händer, på riktigt! Kompaktmaskinerna som används på E-Worksite är sådana som vi redan säljer, säger Martin Nyrén som liknar det vid en ketchupeffekt.

Att allt fler och tyngre maskiner elektrifieras är ett faktum. Likaså att samhällsutvecklingen kräver fossilfria lösningar. Utmaningen är hur övergången ska ske så smidigt och problemfritt som möjligt. Enligt Christer Söderberg blir Swecon en viktig kompetens när dagens 22 000 befintliga entreprenadmaskiner med bränslemotorer under en tid ska samsas med allt fler elektriska fordon.

Att stora maskiner också kommer att elektrifieras har många varit skeptiskt till, men det kommer att fler. Och Volvo CE är klar med en större bandgrävare som tagits fram i Sydkorea. Lansering väntar inom kort.

Christer Söderberg och Martin Nyrén, chef respektive projektledare på Marketing & Business Strategy på Swecon Group.

– Den stora mängden kunder behöver hjälp för att hitta rätt lösningar i den här övergången. Det handlar exempelvis om att förstå hur mycket bygg-el som finns tillgänglig på arbetsplatsen. Förstå frågor kring energilagring. Förstå villkoren i upphandlingar när allt fler kräver fossilfria lösningar.

Den kompetensen arbetar Swecon med sedan en tid tillbaka, likaså med utbildningsinsatser för att möta morgondagens krav på servicesidan. Volvo CE:s vd Melker Jernberg har också uttryckt att han gissar att detta kommer att fungera i storstäderna inom en rimlig framtid, och att det vore smartast att jobba fram infrastrutkturen för el i storstadsregionerna, och avvakta med landsbygden. Det är ändå i storstäderna som utsläppen är störst.

Tillsammans med flera kommuner, städer, akademiska- och industriella partners testar Volvo CE grundligt varje del av hur en elmaskin sätts i arbete ur ett systemperspektiv – från laddningsinfrastruktur till energiförsörjning. Andra tillverkare jobbar på liknande sätt. Mest känt är väl att Wacker Neuson under ett par år har kört skarp på ett antal platser med elmaskiner.

E-Worksite är ett långvarigt forskningsprojekt som utforskar sitekraven för elektromobilitet under de kommande två åren i en mängd olika applikationer. I projektet vägleds kunden i omställningen från dieselmaskiner till mer hållbara lösningar genom att utforska varje aspekt av arbetsplatsen ur ett helhetsperspektiv. Projektet finansieras av Energimyndigheten, med Volvo CE i nära samarbete med Göteborgs stad, NCC, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park, Chalmers tekniska högskola och ABB Electrification Sweden med flera, för att genomföra en storskalig maskindemonstration i Göteborg under tvåårsperioden.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy