maskinentreprenoren logo

Teknik

Sweroc fixar bandschaktare med elmotor

Sweroc har investerat i hybriden Cat D6 XE. En maskin som funnits ett tag, men det betraktas än som den första eldrivna bandschaktaren som såg dagens ljus.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Dieselmotorn driver en generator som sedan skickar el till elmotorn. Resultatet blir hur som helst lägre bränslekostnader och lägre utsläpp än den helt dieseldrivna motsvarigheten. Foto: Sweroc/Pressbild

Men detta är faktiskt är en hybridlösning med både elmotor och diesel. Idén är hämtad från lok som har haft den här typen av drift i många år. Dieselmotorn driver en generator som sedan skickar el till elmotorn. Resultatet blir hur som helst lägre bränslekostnader och lägre utsläpp än den helt dieseldrivna motsvarigheten.

- Det är 750 volt som går från generatorn till motorerna. Fördelen med elmotorer är att man tagit bort hela den mekaniska transmissionen (växellådan) vilket gör att det är färre mekaniska delar som ska drivas och som slits. Därmed blir underhållskrav och bränsleförbrukning lägre. Tack vare elmotorerna blir det en linjär kraft vilket ger en smidigare och behagligare körupplevelse, säger Fredrik Pålsson, arbetsledare på Swerock.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer