Doosan har under åren gått från Daewoo till Doosan Infracore, och till bara Doosan. I och med att Hyundai Heavy Industries förvärvade Doosan i augusti så har det spekulerats i hur de nya ägarna tänker. Men det har framgått tydligt att de båda maskintillverkarna ska behålla sina organisationer och leverantörer runt om i världen. Hyundaimaskiner förblir Hyundai, och Doosan ska stå på egna ben.
Men det lutar åt namnbyte på Doosan. Skälet, enligt en europeisk källa, är bland annat att Doosan enligt avtal inte få använda namnet Doosan på obestämd tid efter det att Hyundai förvärvat bolaget. Samma sak gällde till exempel Terex dumpertillverkningen som förvärvades av Volvo. Dessa dumprar går nu under namnet Robak.
Men denna process att byta namn kan enligt källor i USA komma att snabbas på. Detta kom fram under en konferens för en tid sedan då olika intressenter har ifrågasatt meningen med att vänta. Uppgifterna refererades först i den amerikanska branschtidningen Equipment World.
Och om detta ska ske redan nästa år har omdaningen helt säkert redan har börjat i Sydkorea. I Europa har namnbytet dock inte alls kommunicerats ännu utåt ännu. Och marknadsansvariga hänvisar till Sydkorea för ytterligare kommentarer. Men i Europa förnekar källor heller inte att namnbyte kan komma redan nästan år, bara Sydkoreanerna vet säkert, menar man. Den svenska leverantören Maskinia känner till att namnbyte blir av, men det är ännu inte kommunicerat när. Att det skulle ske redan 2023 på Conexpo är alltså en uppgift som nått branschpressen i USA, men inte i Europa.
Hur ska Doosan då se ut? Oklart, men det finns spekulationer om att ansvariga tittar på Doosans arbete med Concept-X. Och vad är då detta?
Concept-X knyter ihop avancerade tekniker med fokus på det digitala och artificiell intelligens (AI). Vi talar här om mer automatiska och elektriska drivlinor. Bränsleceller och hela paketet. Det är heller inte så långsökt som det först låter. Sydkorea är ett av de länder i världen som har kommit längts med mycket av den nya tekniken, och när det gäller 5G hävdar de flesta bedömare att de är världsledande. Det är redan kommunicerat att Hyundai och Doosan gemensamt planerar att marknadsföra hela konceptet med Concept-X 2025. Om tre år, med andra ord.
Att Doosan kommer att närma sig Hyundais varumärke är mindre troligt. Globalt sett är Doosan starkare än Hyundai på flera sätt. Både Doosan och Hyundai har erfarenheter av att olika märken kan fungera i samma bolag. Hyundai med Kia på bilsidan och Doosan med Bobcat i portföljen fungerar utmärkt. Affären klarade också granskningen från konkurrensmyndigheterna genom att aktörerna gjorde klart att de två skulle förbli olika märken.
Men när Hyundai förvärvade Doosan gjorde man klart att koncernen (Hyundai Genuine) vill bli en tillverkare bland de största. Bolaget siktar på att kila in sig strax under de tre-fyra största tillverkarna. Alltså bakom Komatsu och Caterpillar, men före Volvo och Hitachi. Doosan är idag nummer 10, och Hyundai nummer 21 i storlek (Yellow table 2021).