Att komma upp på spåret med den rälsutrustade grävmaskinen är enkelt den här gången. En bilväg korsar järnvägen just här och det är bara att rulla upp på plats. Annars kan det vara besvärligare.
– Om vi är ute i terrängen använder vi oss av stockmattor mellan spåren och lägger upp makadam på utsidan för att kunna köra på.
Solen, som nyss försvann bakom horisonten, gör sig inte längre påmind och höstmörkret lägger sig. Thom slår på full belysning på maskinen och Arvid och Ken fiskar upp sina pannlampor.
– Vi har hittat en modell där batteriet håller hela natten, berättar Ken. Vi klarar oss ju inte utan extra ljus.
En annan helt nödvändig utrustning är hörselkåporna med medhörning och telefon.
– När Arvid och Ken har pannlamporna tända är det svårt för mig att se deras ansikten och vad de vill. Därför är vi hela tiden uppkopplade i ett flerpartssamtal med varandra, förklarar Thom.
Återigen det förhöjda säkerhetsläget som hör samman med att arbeta i mörker och på en utsatt plats. Just i kväll finns inga andra spår i närheten, men ibland kan det vara bara några meter till aktiva spår och då gäller det att veta vad man gör.
– Det går ju inte att ta ett kliv hur som helst, säger Ken, man sitter inte och tar en kaffe på jobbet precis.
Thom lägger till att det tighta arbetslaget är en förutsättning för att uppgiften ska vara så säker som möjligt.
– Jag och Arvid har jobbat tillsammans sedan 2017 och jag vet precis vilket rörelsemönster han har. Jag vet var jag har honom hela tiden.
Det nära samarbetet i gruppen är också en av anledningarna till att Thom trivs så bra med järnvägsjobbet.
– Jag har jobbat som maskinförare sedan 2010 och på järnväg sedan 2017. Men det här är så mycket bättre. Eftersom vi hela tiden har två anläggare per maskin blir vi ett mycket bra arbetslag. Det är helt enkelt bättre att jobba flera tillsammans.
Att gruppen är ett väl sammansvetsat team märks väl när diskussionen går, de bollar snabbt olika idéer mellan sig och vet exakt vart de är på väg.
– På natten måste man vara problemlösare, konstaterar Ken. Då går det inte att bara svänga förbi affären och köpa det som behövs. Man får vara lite som en ”Jack of all trades” och klara av det mesta.
Det som inte arbetslaget själva kan ordna måste det finnas en vattentät serviceorganisation kring. Ett slangbrott måste till exempel fixas på stört eftersom oljeläckage kräver omfattande sanering i ett spårområde och när maskinstyrningen får hicka måste hjälpen vara bara ett telefonsamtal bort.
– Jag fick stopp på maskinstyrningen en natt, berättar Thom. Då väckte jag killen som installerat systemet och jag var igång igen efter bara någon minut. Det är så det måste vara för oss.