Teknik
Tekniksprånget hänger ihop med förarbristen
Världen behöver infrastruktur och maskintillverkarna...
Linn Posse
Publicerad: 2019-03-18
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-03-18
Lästid: 0 min
Världen behöver infrastruktur och maskintillverkarna behöver sälja maskiner. Bristen på bra maskinförare runt om i världen driver snabbt på den tekniska utvecklingen.Världens ledande maskintillverkare har i dagsläget tillgång till mer teknik än vad stora kundgrupper efterfrågar. Och behoven skiljer sig runt om i världen. Kundbasen blir allt mer fragmenterad. En entreprenör i ett utvecklingsland på den afrikanska kontinenten har varken behov, vilja eller möjligheter att utnyttja den teknik som skulle passa perfekt för en entreprenör i Sydkorea eller i Tyskland.Tidigare har det oftast handlat om att bränsle-kvalitet orsakar problem för de nya motorerna, men i och med att maskintjänster och förarmiljö automatiseras och digitaliseras i sina standardformat måste tillverkarna tänka om helt och hållet.Caterpillars strategi är att skapa en helt ny serie maskiner, Caterpillar GC. Även verktyg och tillbehör kommer som GC-serier. Dessa är enklare utan extra teknik, och blir mer kostnadseffektiva i u-länder, men kommer aldrig att säljas i Sverige.Den svenska marknaden anses såklart mogen för de mest högteknologiska lösningarna. Tillverkarna, särskilt Caterpillar, har satsat på automation och digitala hjälpmedel som standard eftersom vägen till maskinförarjobbet måste gå snabbare och enklare i moderna industriländer.ProduktteknikerBjörn Johansson på Pon Equipment i Sverige anser att Caterpillar inför Bauma lanserar klart mycket mer nyheter än vad som är vanligt för bolaget.Ska det fungera måste maskinerna också bli säkrare, och här kommer också mycket ny teknik. Då lönerna är förhållandevis höga måste de som kommer in i branschen bli produktiva fortare. Allt hänger ihop. Eller som Caterpillars slogan för Bauma låter: Rewrite the rules – det är nya spelregler som gäller nu.– Vi på Caterpillar har gjort tester mellan olika förare, och hur mycket mer produktiv en erfaren skicklig förare är i jämförelse med en som precis har kommit in i branschen. Det är stor skillnad. Den erfarne kan vara sex gånger mer produktiv, och det blir pengar det. Dieselpriset är högt och den totala kostnaden påverkas av hur produktiv föraren är, säger Herwig Peschl, som är försäljningschef på Caterpillar.Nyligen presenterade Caterpillar en rad nya ma-skiner med imponerande tekniska lösningar som inte levereras som tillval på de utvecklade markna-derna, utan kommer att betraktas som standard.Bandgrävare från 20 ton till 36 ton levereras till exempel i sina standardutförande med system som Cat Connect (telematik), kameror, halvautomatiserat grävsystem i 2D (3D är tillval) med in-byggt vågsystem. Så kallat e-fence (maskinen kan bara arbeta i säker miljö). I vår kommer en Cat-app till mobilen som gör att entreprenören kan hålla koll på alla sina maskiners aktivitet vart denne än befinner sig. Men de så kallade GC-maskinerna har bara kameror och Cat Connect som standard. Två skilda världar, helt enkelt.När Caterpillar organiserade en presskonferens i Malaga i februari för att visa upp sin nästa generation av maskiner (Next generation) var det svårt att hinna greppa denna tsunami av nyheter. På Bauma i april kommer Caterpillar med 20 tekniknyheter. Bland annat nio nya minigrävare, där en av nyheterna är funktionen ”stick-steer”. Förenklat kan man säga att maskinisten styr grävaren med joystick istället för med fötter eller spakar, som varit standard. Klart enklare, snabbare och mer ergonomiskt.Två andra uppseendeväckande nyheter är Caterpillars nysatsning på elektricitet. Här fortsätter bolaget att gå sin egen väg och ligger lite lågt med batterispåret och satsar istället på att låta en dieselmotor ge ström åt en elmotor. Den nya bandschaktaren D6 XE har dessutom en hel drivlina från elmotorn till bandrift som är helt elektrisk.– Det är en stor skillnad mot den tidigare D7 E. Där driver också en dieselmotor som via generatorn ger elektricitet till en elmotor. Men annars var drivlinan den samma som tidigare maskiner. Nu är drivlinan bortplockad och ersatt med färre komponenter som drivs avelmotorn – eldrivlin. Det ökar livslängden på maskinen och blir mer effektiv och till lägre servicekostnad, säger Björn Johansson, som är produkttekniker på Pon Equipment i SverigeMen även större hjullastare har fått elmotor, som Caterpillar 988K XE. Klart tystare än sin föregång- are, snabbare, snålare. Det här är maskiner som enligt Pon redan väckt intresse i Sverige. Bränsle- ekonomin blir bättre, priset är cirka sju procent högre för XE-modellerna.Även dessa maskiner har digitala hjälpmedel som ska göra jobbet säkrare och enklare. Det går igenom samtliga produkter och det är tydligt vart Caterpillar vill gå för att möta kundernas krav.Nya dumprar följer samma mönster. Mer automatisering, fler detaljer för att höja säkerheten och minimera olyckor och slarvig hantering. Dumprar- na är nu i princip så enkla och säkra att köra att man borde kunna skicka upp vem som helst med körkort och ge denne ett yrkesbevis för dumper.Bland annat tippar maskinen automatiskt i rätt hastighet och bara om den står stabilt. En (1) knapp- tryckning. Står dumpern inte stabilt så går det inte att tippa. I nerförsbacke både fotbromsar och motorbromsar maskinen själv. Skulle det ändå bli svårt att hitta förare till dessa jobb så har Caterpillar lagt ner rejält med krut på hytten.– Det är en del i arbetet med att locka förare. Bättre sikt, klimatkontroll och vi har prioriterat bekvämlighet, säger Michael Miller, som är dumperspecialist på Caterpillar.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.