maskinentreprenoren logo

Branschpricken

”Volvo kommer att behöva tänka nytt för att klara omställningen bra”

Therese Schmitz-Hillebrecht, Head of market Area Volvo CE

writer image

Lästid:  0 min

article

Vilka delar är mest centrala för det arbete som Volvo CE lägger fokus på just nu?

– Det handlar mycket om omställning och digitalisering just nu. Inte bara omställning för Volvo, utan hela samhället. Vi ska ju vara helt fossilfria år 2040 och 35 procent av maskinerna ska vara elektriska redan 2030, och det är inte så långt dit. Det är ett stort teknikskifte nu och jag är övertygad om att vårt produkt- och service­erbjudande kommer se väldigt annorlunda ut inom bara två år.

Det har också pratats om förändrad affärs­modell för Volvo CE. Kan du utveckla detta lite? 

– Det är en väldigt spännande tid just nu. Vi och andra behöver tänka om och tänka nytt Kunderna efterfrågar andra typer av tjänster idag och vi behöver säkerställa att vi tillsammans med återförsäjaren tillgodoser kundens behov. När kunden vill betala för timmar eller producerat material, då säljer vi mer en service än en maskin. Detta kan betyda att affärsmodellen förändras. 

Finns det inte en risk att Volvo CE med den affärsmodellen också påverkar hur marknaden ser ut?

– Det kan vara så. De kunder i värdekedjan vi och våra återförsäljare pratar med idag kanske inte är bara de kunder vi pratar med i morgon. Vi kanske kommer prata mer med kundens kund, så att säga. Vi går mot att sälja en lösning, snarare än att sälja maskinerna. Och de som är våra konkurrenter idag, kanske inte är konkurrenter i morgon.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer