De globala tillverkarna av maskiner för byggbranschens olika delar är inte helt i fas med sina kunder. Men det måste man bli – och det ganska fort. Det står enorma värden på spel ifall tillverkarna nu inte lyckas få ut den nya generationens maskiner på marknaden. Inte bara för tillverkarna själva – utan även kunderna.
– Vi gör skiftet nu. Inte sedan. Och vi måste göra det tillsammans, säger Atlas Copcos Kevin Schoeters, som är kommunikationsansvarig på Atlas Copco Air Division i Antwerpen och hade uppdraget att leda en två dagars lång konferens i maj där klimatförändringarna fick större plats än bolagets nya maskinlanseringar.
Budskapet som trummas in allt hårdare just nu är inte att klimatet riskerar att försämra människors miljö. Det är underförstått. Det allt fler krafter inom EU talar om är kostnaderna. Och riskerna rent ekonomiskt med att inte ställa om maskinparkerna runt om i världen. Atlas Copco bjöd in en rad tunga experter på området som höll föredrag på temat och det var ord och inga visor som kom från podiet.
– För bara två år sedan pratades det om trädkramare i den här debatten. Inte längre. Det har förändrats. Vi ser nu allt fler som konstaterar att vi står inför stora ekonomiska risker med klimatförändringarna. Företag och aktieägare har vaknat. Nu hotar förstörda leveranskedjor, migration, och tillgångar som kan bli värdelösa om man inte agerar nu, säger Dr. Gabrielle Walker, som räknas som internationell expert på klimatförändringar.
Walker som arbetat med frågan i 20 år har på senare tid fokuserat på att hjälpa företagen att hantera sina strategier för att bli hållbara när klimatförändringarna nu hotar. Det är en röst som företagsledare har lärt sig lyssna på. Hon är tydlig och hon talar om ekonomi.
– Det är inte läge nu att investera i fossila verksamheter. Av ekonomiska skäl. Dessa tillgångar kommer inom kort vara värdelösa, och det är också så att det finns risker när det gäller rekryteringar till företag som inte ställer om. Den yngre generationen som ska leva här länge kommer inte att vara intresserade av såna bolag, säger Walker.
Banker och andra stora investerare väljer också bort den fossila industrin, menar Walker. Riskerna med att inte ställa om är alltså överhängande – rent ekonomiskt.
Atlas Copco hade också till mötet i Antwerpen kallat in Saïd El Khadraoui, som är mitt i centrum när det gäller EU:s miljöstrategier de kommande åren. Som expert inom European Environment Agency, har han till uppgift att få EU:s medlemsländer att ställa om, genom att hitta vägar fram. Även Khadraoui talar i ekonomiska termer. Det är tydligt att klimatförändringarna har flyttat in i bolagens styrelserum.
– När nyligen stiftelsen Word Economic Forum träffades var det de ekonomiska hoten orsakade av klimatomställningen som var på agendan. Det var det inte tidigare. Man ser riskerna, men man ser också möjligheterna. EU kommer med regelverk nu, och vi har EU:s klimatlag. De sätter ramarna för de kommande 30 åren. Det satsas mycket och 30 procent av EU:s budget ska nu gå till arbete som har med klimatförändringarna att göra, säger Saïd El Khadraoui.
Atlas Copco har såklart tänkt igenom sitt seminarium noga. Bolaget lägger nu fokus på att fasa in el och ut med allt det fossila. Kunderna måste förstå på djupet varför. Och Atlas Copco och kunderna måste göra omställningen tillsammans. Det man hör tillverkare säga allt oftare nu är att ”partnership is the new leadership”. Volvo CE har talat om detta en tid. Atlas Copcos ledning använder nu samma fras. Omställningen måste ske tillsammans med kunder, samhällets alla institutioner och näringslivet.
Många tunga kunder fanns på plats och deltog i debatten. När Atlas Copco under andra dagen lanserade sin nya batteridrivna kompressor B Air, som kommer att bli mer än dubbelt så dyr som en konventionell, var få skeptiska. Det nya är helt sannolikt nödvändigt. Av ekonomiska skäl om inte annat.
Två svenska maskinleverantörer fanns på plats, SMT Sweden AB och Istab i Luleå. Torbjörn Håkansson (SMT) och Ola Isaksson (Istab) kunde båda se en framtid och ökat intresse från kunder när det gäller det nya batteridrivna.
– Storbolagen, som LKAB och Boliden kommer säkert vara intresserade, konstaterar Ola Isaksson på Istab.