Krönika
Tillverkaren flyttar ut i verksamheten
Publicerad: 2022-10-18
Lästid: 0 min
Publicerad: 2022-10-18
Lästid: 0 min
Första gången jag skrev om begreppet tjänstefiering handlade artikeln om Tom, Dick och Harry. Dessa var inte käcka engelska pojkar med kortbyxor och knästrumpor utan istället små käcka engelska robotar.
Jag gissar att företaget Small Robot Company hade valt de så typiskt engelska namnen för sina planerade robotar i ett försök att göra dem lättare att ta till sig. Tanken med dessa robotar var nämligen mycket främmande för de presumtiva kunderna, de brittiska lantbrukarna.
Istället för att klättra upp i traktorn och sätta plog eller såmaskin i backen skulle bonden skriva kontrakt med Tom, Dick och Harrys ägare, sen var det bara att grabba Farmers Weekly och slå sig ner i värmen framför AGA:spisen. Tom, Dick och Harry skulle göra resten.
Detta är ett extremexempel på tjänstefiering. Lantbrukaren skulle alltså inte göra något annat än betala för tjänsten att driva växtodling på gården.
Tänk dig att flytta över den tanken till entreprenadbranschen. Att börja arbetsdagen med att se ut över gårdsplanen, sedan lyfta senaste Maskinentreprenören och slå sig ner i soffan medan grävmaskiner och hjullastare på eget bevåg ger sig ut på uppdrag.
Kanske inte så troligt.
Men tjänstefiering är trots det faktiskt i full gång även i entreprenadbranschen. Ni läste väl vår bevakning av senaste Volvodagarna där Volvo CE:s vd Melker Jernberg förklarar att företaget satsar stort på digitala hjälpmedel för att göra arbetsplatsen mer effektiv. Och företaget är inte ensamt, alla maskintillverkare erbjuder idag olika digitala lösningar.
Oavsett om kunden har köpt eller hyrt maskinen ska kontraktet i framtiden omfatta så mycket mer än bara en klump stål med hjul eller bandställ.
I framtiden ska alltså entreprenörer få hjälp av maskintillverkarna att fatta rätt beslut vid utförande av uppdrag. I sin förlängning borde detta innebära att vi, liksom de britt-iska lantbrukarna, inte längre kommer att behöva vara så jätteduktiga på det vi gör. Tjänsten vi köper av maskintillverkaren stöttar oss. I sin tur kan detta innebära att fältet öppnar sig för fler, inte så kunniga, entreprenörer.
Om detta är positivt eller negativt för branschen kan diskuteras. Ett är i alla fall säkert. Tåget är i rullning och om du besöker www.smallrobotcompany.com så kan du se att Tom, Dick och Harry nu faktiskt finns i verkligheten.
Text:
En spännande framtid väntar!
Inga minus. Framtiden är positiv, så det så!
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.