- En utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon, vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser. Trafikverket ger ekonomiskt stöd för att snabba på utbyggnaden på sträckor där snabbladdare fortfarande saknas. Cirka 96 miljoner kronor beviljas nu i stöd, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.
I den här omgången fanns det möjlighet att söka stöd längs 37 vägsträckor och på 17 av dessa kommer det att byggas snabbladdstationer. De ska vara färdigställda och i drift under nästa år.
Det önskade avståndet mellan snabbladdstationer på en sträcka kan variera från sex till tio mil. Det kortare avståndet är en del i en EU-överenskommelse där laddstationer för lätta och tunga fordon ska finnas på minst var 60:e kilometer på det transeuropeiska transportnätets stomnät.
- I dagsläget är 51 av de 85 publika laddstationer vi tidigare har beviljat stöd till i drift. Samtliga är byggda längs större vägar i glesbygder och där snabbladdning saknats, främst i Norrlands inland. Under 2023 och 2024 kommer ytterligare 32 laddstationer komma i drift, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.