Trafikverket ger ekonomiskt stöd för att bygga snabbladdare på vägsträckor där det saknas. I den nya omgången ingår 30 vägsträckor, främst i de nordligaste länen och några i övriga delar av landet. Det totala stödet är cirka 100 miljoner kronor och varje laddstation får ett heltäckande investeringsstöd för bygget.
Det tidigare kravet på att laddstationen alltid ska kunna leverera 150 kW dygnet runt sänks till att laddstationen minst ska kunna leverera 150 kW under tre timmar. Det kan ske med hjälp av ett batterilager som också blivit en stödberättigad kostnad.
– Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och tack vare batterilagret kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader. Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de sträckor som är kvar att täcka, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.
Nytt för i år är också att etableringstiden har förlängts från ett till två år. Kommande snabbladdstationer ska vara i drift senast 2025.