För tillfället pågår förberedande arbeten inför bygget av den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. Nu publicerar Trafikverket ansökningsinbjudningarna för två av projektets volymentreprenader.
- Genom att genomföra färre men större entreprenader så kan vi skapa bättre förutsättningar för ett tids- och kostnadseffektivt byggande, säger Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken.
Trafikverket räknas som Sveriges största byggherre (beställare) och ska under den kommande 10-årsperioden bygga ut, uppgradera och modernisera Sveriges infrastruktur till en kostnad av 700 miljarder kronor.
- Trafikverket vill vara leverantörens första val. Vi behöver leverantörernas kunskap för att kunna genomföra vårt uppdrag. Strategin för volymentreprenaderna är att involvera både entreprenörer och konsulter tidigt i processen för att vi tillsammans ska kunna hitta innovativa och hållbara lösningar på utmaningar som klimatomställning, kostnadsstyrning och kompetens- och resurstillgång, säger Magnus Sjöberg.
Volymentreprenadernas långa genomförandetid, komplexitet och stora omfattning innebär att Trafikverket även riktar sig till leverantörer på den internationella marknaden.
- Vi behöver stärka vår förmåga att leda större affärer på en internationell marknad, speciellt med fokus på samverkan och ömsesidig förståelse för beställare, konsulters och entreprenörers drivkrafter, säger Magnus Sjöberg.