maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Trafikverket kan tänka sig köpa maskiner vid behov

Trafikverket har fått en ny generaldirektör i Roberto Maiorana. Mer lyhördhet och större kundfokus är ett av flera uppsatta mål för landets största upphandlare.

Micael Appelgren
Foto: Micael Appelgren

Lästid

0 min
Trafikverkets nya generaldirektör Roberto Maiorana kommer från en lång karriär inom SAS och vidare till Trafikverket som chef för avdelningen Trafik innan det blev dags att ta över som generaldirektör för verket. I januari kommer han delta på ME:s Stora Infradag.
Trafikverkets nya generaldirektör Roberto Maiorana kommer från en lång karriär inom SAS och vidare till Trafikverket som chef för avdelningen Trafik innan det blev dags att ta över som generaldirektör för verket. I januari kommer han delta på ME:s Stora Infradag.
Dela

Detta är en ovanlig intervju, och det ska sägas direkt att ur ett etiskt journalistiskt perspektiv borde intervjun ha gjorts av någon annan än Maskinentreprenörens chefredaktör Micael Appelgren. Appelgren och Maiorana har gått i samma klass på gymnasiet och känner varandra sedan tidigare. Men det finns fördelar med det också, vi har kunnat ställa rätt frågor och får en djupare och tydligare bild av Trafikverkets nya generaldirektör som också kommer att delta på Maskinentreprenörernas Stora Infradag 27 januari.

Vem är då Trafikverkets nya generaldirektör, och vilken bakgrund har gjort honom mest lämplig att leda denna stora viktiga organisation?

Vägen hit började i restaurangbranschen och därifrån ganska snabbt mot ett jobb som steward på SAS.

– Direkt efter gymnasiet var det så, i restaurangvärlden på den tiden var det många som drömde om att börja på flyget, och jag också. Arbetade med det i sex år, och samtidigt studerade jag ekonomi på Stockholms universitet. 

Roberto Maiorana tog för sig snabbt på SAS och blev även facklig representant under de här åren. Det skulle sedan dyka upp en traineeutbildning på SAS som intresserade och detta blev en bra språngbräda in i SAS som bolag.

– Det gjorde att jag sedan började en administrativ karriär inom SAS och var sedan bland annat landschef i åtta år i Italien.

Detta skulle bli en rejäl prövning för Maiorana som här blev tvungen som landschef att hantera den värsta olycka SAS historiskt har drabbats av. Det handlar om Linateolyckan i Milano 8 oktober 2001. Ett SAS-plan med 110 passagerare kolliderade på startbanan med en Cessna med fyra personer ombord. Samtliga i de båda planen omkom och ytterligare fyra i en byggnad. 

– Det var tungt, jag var inte ens 40 år då. Men vi kanske inte ska prata så länge om detta, säger Roberto Maiorana, som såklart hellre vill tala om Trafikverket och dess organisation.

Trafikverkets generaldirektör blev dock kvar på SAS i 30 år totalt och hade under åren flera ledande och centrala positioner i bolaget. Under en tid även vd för SAS Ground Handling, som sköter maskinpark och logistik runt verksamheten.

Att det sedan blev Trafikverket efter så många år inom flyget hänger ihop med att Maiorana kontaktades för ett uppdrag som chef för avdelningen Trafik inom Trafikverket. Det visade sig vara tillräckligt intressant för att byta bransch och ge sig in i en offentlig verksamhet.

– Jag tyckte att det var intressant och jag kände att jag hade något att tillföra, detta var också ett uppdrag som var minutoperativt, och som jag var van att hantera. Bland annat fokus på säkerhet och kundbehov. Det passade bra och jag har erfarenhet av förändringsledning som också var viktigt här. 

Detta var 2016. Stort uppdrag och pendling till Borlänge följde med jobbet. Några år gick på det jobbet, och uppenbarligen blev Trafikverket bättre för i mars 2022 var det dags för dåvarande regering att utse Roberto Maiorana till generaldirektör.

Här skulle intervjun kunna spåra ur, för det finns många frågor man nu vill ställa till en gymnasiekompis som bestämmer sig som 60-åring att acceptera ett så här stort uppdrag. Men vi ska i stället gå in på hur Trafikverket påverkas av att just Maiorana är generaldirektör. 

En sak som är mycket intressant är att Maiorana är noga med att framhäva att det nu blir krav på lärlingar i projekten och att Trafikverket ska bli bättre på att följa upp detta. Han kallar det ”jätteviktigt”.

Han konstaterar också att landets maskinentreprenörer är en mycket viktig målgrupp för Trafikverket. 

– Att vi som stor upphandlare med skattepengar ska bidra med att få in ungdomar i de här jobben, tycker jag är självklart och en del av vårt uppdrag, säger han.

Mest uppseendeväckande är dock kanske att Maiorana kan tänka sig att Trafikverket kan komma att gå in och investera i större dyra maskiner som entreprenörerna själva inte kan räkna hem. Kan gälla även dyrare elmaskiner.

– Jo, i teorin kan det bli aktuellt, i varje fall, säger han.

Senare kollar han detta uttalande även med Trafikverkets chefsjurist, som nickar och håller med.

– Trafikverket behöver ha en sund marknad för att klara att genomföra den nationella planen. Därför ska vi ha en tät dialog med entreprenörerna och kommunicera tydligt.

Trafikverket

Ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för alla trafikslag samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Trafikverket ansvarar även för genomförande av kunskapsprov och körprov för körkort och kunskapsprov för yrkeskunnande för trafiktillstånd och yrkesförarkompetens. Trafikverket arbetar för en grundläggande tillgänglighet i den interregionala kollektiva persontrafiken genom bland annat upphandling av trafik.

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer