De förseningar och kostnadsökningar som drabbat projektet är till största del en följd av omständigheter som Trafikverket svarar för. Trafikverket häver kontraktet på grund av felaktiga påståenden om WLC:s hantering av entreprenaden, anser NCC som nu kommer att analysera läget och "vidta åtgärder" som det heter.
– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.
Det är oskäligt av Trafikverket att ge WLC en frist på mindre än åtta dagar att bemöta påståendena i rapporten. WLC har inte givits en reell möjlighet att analysera och bemöta rapporten på ett fullständigt sätt. Samtliga omständigheter som Trafikverket nu åberopar har varit väl kända för verket under lång tid, skriver NCC i ett pressmeddelande.
WLC har drivit entreprenaden för att färdigställas till 2030, trots de förseningar som Trafikverket åsamkat projektet. WLC har länge försökt komma överens med Trafikverket kring hur kostnadsökningen och förseningen ska regleras.
WLC bestrider hävningen och kommer att analysera situationen och vidta åtgärder. I närtid ligger WLC:s fokus på att ta hand om medarbetare och leverantörer och på att avsluta projektet på ett ansvarsfullt sätt.