Trafikverket har haft i uppgift att redogöra för hur man säkerställer tillgången på strategiska insatsvaror. Uppdraget har nu redovisats till regeringen och ett av förslagen är att på sikt bygga upp ett eget lager av bitumen och cement bland annat.
– På sikt kan Trafikverket ha lager i egen regi för strategiska insatsvaror inom vägområdet. I redovisningen föreslår vi att vi ska få befogenheter att upphandla och tillhandahålla material för vägområdet genom ett så kallat bemyndigande. Syftet är att vi ska kunna ha insatsvaror i lager i egen regi vid kriser, höjd beredskap och krig, säger Nils Enberg, utredningsledare och beredskapssamordnare inom inköp och logistik på Trafikverket.
Under pandemiåren och Ukrainakriget har Trafikverket haft utmaningar med tillgången på insatsvaror både inom väg- och järnvägsområdet. De största utmaningarna har rört bitumen och cement.
Inom järnvägsområdet är mer komplext eftersom det är beroende av tusentals unika komponenter och de flesta av dem kan definieras som strategiska insatsvaror.
– Trafikverket har ett bemyndigande som ger oss mandat att upphandla och tillhandahålla materiel för järnvägen. Vi har också ett eget lager för järnvägskomponenter samt egen produktion av långräl. Trots detta har allt längre leveranstider för vissa komponenter inom tekniskt godkänt materiel varit en utmaning, uppger Nils Enberg.
Trafikverket ska också teckna avtal med entreprenörerna som säkerställer tillgång till maskiner, personal och material.
–Transportsystemet blir mindre sårbart och vår förmåga att undvika situationer där det blir brist på viktiga varor blir bättre om vi ser till att de alltid finns på lager. Det bidrar också till att vår handlingsfrihet och omställningsförmåga vid kriser, höjd beredskap och krig blir större, säger Nils Enberg.