Bakgrunden till stämningsansökan en egen granskning som Trafikverket har gjort som ledde till att kontraktet hävdes för två månader sedan och som visar att entreprenören bland annat har upphandlat interna koncernbolag utan tillräcklig konkurrens samt att man har valt lösningar som gynnat de egna bolagen. Underentreprenörer i flera led har lett till påslag ökade kostnader för skattebetalarna. Konsortiet har sammanlagt fakturerat Trafikverket 9,1 miljarder kronor för delprojektet enligt Dagens industri. Detta är nästan dubbelt så mycket som riktkostnaden på 4,8 miljarder kronor. Enligt avtalet ska entreprenören stå för 20 procent av de kostnader som överskrider riktkostnaden.
WLC är ett konsortium mellan tyska Wayss Freytag och NCC. Bolaget uppger för Dagens industri att man kommer svara tillbaka med ekonomiska krav på Trafikverket, eftersom man menar att hävningen saknar rättslig grund.
– Det här är en del av den juridiska process som följer efter händelserna vid projekt Korsvägen. Anspråken i Trafikverkets stämning saknar koppling till verkligheten. WLC kommer rikta omfattande ekonomiska krav mot Trafikverket eftersom deras hävning helt saknar rättslig grund, skriver byggbolagets presschef Amelie Winberg till Dagens industri.
Trots hävning, ökade kostander och förseningar tror Trafikverkets Patrick Guné att projektet kommer bli klart i tid.
– Vi är väldigt optimistiska vad det gäller att hinna klart till 2030. Det är det positiva budskapet, säger Patrick Guné till Dagens industri.