Stockholms stad påbörjar ett samarbete med Region Stockholm för att återanvända det bergmaterial som genereras när den nya tunnelbanan byggs. Materialet ska köras på pråm till bygget av Norra Djurgårdsstaden.
Projektet börjar med förlängningen av tunnelbanan från Kungsträdgården/Blasieholmen.
Norra Djurgårdsstaden tar emot bergmaterial från arbetstunneln på Blasieholmen, som ansluter till förlängningen av tunnelbanan från Kungsträdgården mot Nacka.
För att minska antalet lastbilstransporter genom Stockholm city kommer bergmaterialet att transporteras med båt från Blasieholmen till Loudden i Norra Djurgårdsstaden. Det är en resa på 8,5 km med båt och premiärturen med det första bergmaterialet kommer att avgå runt årsskiftet. På så sätt beräknar man spara över 50 000 lastbilstransporter. En båttransport motsvarar cirka 125 lastbilstransporter, enligt beräkningen.
– Genom att använda båt för transport kan många lastbilstransporter sparas genom Stockholms city och det möjliggör dessutom att vi kan återanvända bergmaterial som utfyllnad i stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden. Bergmaterial är ett mycket användbart material när staden växer. Genom det här samarbetet minskar vi både klimatpåverkan och återvinner material lokalt i Stockholm, säger Fredrik Bergman genomförandechef i Norra Djurgårdsstaden.
Till saken hör också att Blasieholmen är ovanligt dåligt anpassat för lastbilstransporter, då miljön är känslig och infrastrukturen minimal.