maskinentreprenoren logo
Branschnytt

”Underhållståg” gör järnvägsunderhåll säkrare

Sedan en månad tillbaka testar Trafikverket ett så kallat underhållståg som gör arbetsmiljön säkrare och som inte kräver hastighetsnedsänkningar på intilliggande spår. – Den här typen av tåg används en del runt om i Europa, inte minst Norge har använt det i 5-8 år men det har aldrig testats i Sverige tidigare, säger Trafikverkets projektledare Jack Hansen.

Text: Ann-Louise Larsson
Foto: Jack Hansen/Trafikverket

2021-09-28

Lästid

0 min
Nu testas underhållståg på den svenska järnvägen. Underhållståg är vanligt förekommande runt om i Europa.
Nu testas underhållståg på den svenska järnvägen. Underhållståg är vanligt förekommande runt om i Europa.
Dela

Underhållståget är en slags rullande verkstad där personalen kan utföra enklare rälsbyten, slipersbyte, befästningsreparationer och svetsning innanför tågvagnens trygga väggar. Väggarna är expanderbara för att skapa ett skyddat arbetsområde. Inne i vagnen finns bra belysning, travers och uttag för olika verktyg. Det finns även utsug så att man klarar luftkvaliteten vid eventuella svetsarbeten. Förutom själva verkstadsvagnen följer också en lagervagn med ut till arbetsområdet, där material till olika arbetsmoment förvaras.

– Med den här vagnen kan vi köra med full hastighet på det intilliggande spåret, där det tidigare krävts hastighetsnedsättningar vilket är en stor apparat att projektera och utföra, säger Jack Hansen.

Fördelar med underhållståget är bland annat att arbetsvagnen skyddar arbetsplatsen från omgivande trafik, väder och vind, att belysning och strömförsörjning är god - positivt då många banarbeten utförs nattetid och att dieseldriven utrustning kan ersättas av elektriska maskiner samt att entreprenören har med all nödvändig utrustning och material, vilket att innebär att arbetet tar mindre kapacitet i spåren då material och verktyg inte behöver transporteras ut i förväg.

Underhållståget har Trafikverket hyrt in för sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare två plus månader.

– Efter det får vi se i vilken form vi ska gå vidare, om vi ska kravställa att våra entreprenörer skaffar dessa vagnar eller om vi ska skaffa dem själva och hyra ut. Jag tror att vi kommer se flera av dessa längs våra stambanor och i storstäderna, säger Jack Hansen.

Inledningsvis kommer tåget testas i Malmö-området och är sedan planerad att användas på både Västkustbanan och Södra Stambanan. Senare i höst hoppas projektet att tåget även kan testas i riktiga vinterförhållanden längre norrut.

Pilotprojektet har i dagsläget etablerat kontakt med flera baskontrakt som vill vara med och utvärdera det nya arbetssättet.

 

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy