Just nu genomförs en analys av upphandlingens resultat för att säkerställa att möjliga kostnadsreduceringar kan uppnås, utan att kompromissa med de fastställda effektmålen. De inkomna anbuden överstiger de budgeterade kostnaderna för den statligt finansierade delen av projektet.
– Tillsammans med Göteborgs Hamn AB och i dialog med entreprenörer vidtar vi nu åtgärder för att så snart som möjligt komma i gång igen med ny upphandling. Ambitionen är fortsatt att kunna trafikera den nya farleden och kajen under 2028, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.
Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB kommer att dela upp entreprenaden i två delar som ska handlas upp var för sig. Till att börja med kommer Göteborgs Hamn AB att påbörja upphandling för muddringsarbetet närmast kaj, vilket utgör cirka fem procent av den totala muddringen. Arbetet är planerat att genomföras under perioden augusti 2026 till maj 2027. Därefter kommer Sjöfartsverket att utföra övriga muddringsarbeten, med ambitionen att påbörja arbetena 2027.