– Vägnätet i driftområdet består framför allt av landsvägar och ett mindre vägnät. Men det betyder inte att vägunderhållet saknar utmaningar. Höjdskillnaderna i det småländska höglandet skapar flera olika klimatzoner, vilket gör att det vintertid kan vara stora lokala skillnader på snömängd och typ av vinterväglag, säger Pär Gustafsson, Svevia.
Svevias uppdrag sträcker sig över fyra år med möjlighet till ytterligare två års option. Vintertid ligger fokus på att göra vägarna säkra och framkomliga genom snöröjning och halkbekämpning. Sommartid utförs löpande underhåll av vägarna och vägområdet, som diken, skyltar, vägräcken och vägtrummor.
– Dygnet runt finns det någon på driftområdet som bevakar väg- och väderläget för att så snart det behövs kalla ut de åtgärder som behövs. På vintern är det mest intensivt men även under barkmarksäsongen kan vi snabbt behöva kalla ut resurser. Det kan vara olika säkerhetshöjande åtgärder som ett sönderkört broräcke eller ett nedfallet träd som ska röjas undan.
Trafiken inom driftområdet präglas främst av pendlare och godstrafik. Under sommaren intensifieras den av sommarturister som vill uppleva Småland och Öland.
– Jönköping är en företagsintensiv region som är helt beroende av ett välfungerande vägnät för sina godstransporter. Skogsindustrin är stor i området, här finns flera sågverk och en virkesterminal. Nässjö är även en knutpunkt för järnvägen där mycket gods lastas om mellan väg- och järnvägstransport.
Det statliga vägnätet som ingår i driftområdet sträcker sig geografiskt framför allt över kommunerna Vetlanda, Sävsjö och delar av Nässjö samt mindre delar av Värnamo, Eksjö, Uppvidinge och Växjö kommun. Kontraktet är värt cirka 40 miljoner kronor per år.