En efter en av Europas storstäder ställer nya krav på utsläppsfria fordon. Och det är inte bara bilister som förbjuds att släppa ut avgaser i stadskärnorna. Även lastbilar och arbetsmaskiner regleras.
Ett exempel är Göteborg som satt en målsättning att bygg- och anläggningsplatser ska vara helt utsläppsfria till 2030. Samtidigt räknar man med att staden ska växa med en tredjedel till 2035. Det kommer alltså att krävas många maskiner, och de ska vara av en helt ny typ.
Sveriges miljömål är att vi 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. På vägen dit ska utsläppen från arbetsmaskiner 2030 vara 63 procent lägre än utsläppen 1990.
Nicklas Steorn är senior hållbarhetskonsult vid teknikkonsultföretaget WSP. Han har just avslutat ett uppdrag för Trafikverket och kan konstatera att stora förändringar är på gång.
– Trafikverket kommer med nya krav, kanske redan i år, konstaterar han.
Uppdraget har varit att undersöka hur Trafik-verkets drivmedelskrav ska revideras. Genom litteraturstudier och intervjuer med entreprenörer, drivmedelsbransch och maskintillverkare har förslag till nya krav presenterats.
– Det kommer att införas som en trappa, stegvis. Till en början kommer det bli krav på att en viss andel av personbilar och lätta lastbilar ska vara nollutsläppsfordon, och övriga drivas med förnybart drivmedel. Framöver är det inte omöjligt att det kommer införas krav på nollutsläppsfordon även för tyngre fordon och maskiner.
Nicklas Steorn konstaterar att det kommer att bli olika svårt att ställa om olika typer av fordon. För bilar och lätta lastbilar är omställningen redan ett faktum, medan arbetsmaskiner och spårgående maskiner har en tuffare resa framför sig.
– Problemet är delvis att det ännu inte finns någon infrastruktur för tung laddning. Att ladda en arbetsmaskin kräver betydligt högre effekt än att ladda en bil. Dessutom befinner sig arbetsmaskiner ofta på platser där det inte finns möjlighet till laddning.
Förutom de tekniska utmaningarna är naturligtvis även de ekonomiska utmaningarna av betydelse.
– Det är en utmaning för Trafikverket, man vill driva på omställningen men samtidigt inte slå ut en bransch. Det gäller att vara ödmjuk för att många har investerat i maskiner som har ganska lång livslängd jämfört med andra typer av fordon.
För att hålla en rättvis marknad menar Nicklas Steorn att det kommer att vara viktigt att upphandlande myndighet är väldigt tydlig och att det sker en uppföljning så att kraven verkligen följs.
Han konstaterar också att alla maskinägare måste vara medvetna om förändringen som är på gång.
– De som inte hänger med och tar höjd för detta riskerar att slås ut, menar han.