– Vi kommer att undersöka och mäta den gamla brons kapacitet och möjliga brister för att öka får förståelse för vilka risker gamla broar kan utgöra, säger Gabriel Sas, professor och ämnesföreträdare i byggkonstruktion vid Luleå tekniska universitet.
Med avancerad utrustning och mängder av sensorer kommer mätdata att samlas in samtidigt som tung trafik som körs under kontrollerade former i bägge färdriktningar för att sedan analyseras. Resultaten kommer att redovisas i ett antal vetenskapliga publikationer under de kommande åren.
– Efter nedmontering och rivning kommer en del av bron att tas till vårt MCE-laboratorium i Luleå där fler tester som till exempel brottsbelastning kommer att utföras. Vi har över 30 000 broar i Sverige så kunskap om deras livslängd och lastkapacitet är avgörande för både miljöomställning och ekonomi, säger Gabriel Sas
– Nästa steg i vår forskning är att implementera metoden på andra broar. Olika typer av broar beter sig på olika sätt, säger Gabriel Sas.
Forskare vid Luleå tekniska universitet har tillsammans med teknologibolaget TimeZYX också skapat en detaljerad digital modell av den gamla Kalixbron. Digitala kopior kan i framtiden vara ett verktyg som gör det möjligt att inspektera broar på distans, menar Gabriel Sas.
Bron ska börja rivas i februari.