Branschnytt
Varbergstunneln blir också dyrare
Trafikverket höjer kostnaden för projekt Varbergstunneln med 1,1 miljarder kronor. Totalkostnad för projektet är nu 6,0 miljarder kronor.
Micael Applgren
Publicerad: 2021-09-21
Lästid: 0 min
Publicerad: 2021-09-21
Lästid: 0 min
Totalkostnaden för entreprenaden bedömdes utifrån de underlag som var tillgängliga vid projektets start vilket medfört att entreprenören Implenia nu ändrar prognosen för sitt uppdrag.
— Bakgrunden till de ökade kostnaderna är att förutsättningarna har blivit tydligare och bättre kartlagda allteftersom projektet fortskrider. Vi har fått ändra byggmetoder och tekniska lösningar utifrån det som gäller nu, bland annat gör entreprenören Implenia bedömningen att bergets kvalitet är sämre än det de planerade för initialt, säger Mathias Wärja, Trafikverket och projektchef för Varbergstunneln.
— Ändrade byggmetoder i kombination med ökade råvarupriser på exempelvis stål och betong har också ökat prognosen för kostnaderna, säger Mathias Wärja.
Trafikverket kommer att finansiera kostnadshöjningen inom ramen för nationell plan vilket innebär att projektets medfinansiärer (Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen) inte behöver betala mer.
I juni i somras kom Riksrevisionen med en rapport som visar att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för föreslagna investeringsobjekt. För de 142 investeringsobjekten i den senaste revideringen av nationell plan var den genomsnittliga kostnadsökningen 39 procent på bara fyra år, totalt 58 miljarder kronor.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.