– En anledning till att det läcker in vatten är att de horisontella sprickzonerna i berget är större än vad vi bedömde innan vi började bygga. Vi märker att det tar tid och är komplicerat att täta, säger Johan Hjertström, Trafikverket och projektchef för Varbergstunneln.
Därför har nu Trafikverket ansökt om ett utökat tillstånd för att leda bort mer grundvatten.
—Vi önskar nu justera upp det tillstånd som mark- och miljödomstolen gav oss i tidigare miljödom. Vi måste få utökat tillstånd att leda bort en större mängd vatten annars ser vi att konsekvenserna blir väldigt stora för projektet i form av förlängd byggtid och högre kostnader, säger Johan Hjertström.
Det är cirka 220 meter kvar att bygga i tunneln.
– Det kan låta lite med tanke på att hela sträckan är 2,8 kilometer men det tar tid det här sista på grund av höga vattenflöden i tunneln. Vi har fortsatt komplicerade tekniska utmaningar på grund av extra arbete med efterinjekteringar, poängterar Johan Hjertström.
Beslutet från Mark- och miljödomstolen kan ta upp till ett år. Projektet kommer dock fortsätta följa upp omgivningspåverkan med mätningar och ovannämnda åtgärdsarbeten.