maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Varje skopa från grävmaskinen vägde 25 till 30 ton.”

Länge såg Felicia Uusitalo lastbilshytten...

placeholder
June Stenmark

Lästid:  0 min

article

Länge såg Felicia Uusitalo lastbilshytten som sin drömarbetsplats. Helst i en gruva. Men när en kompis övertalat henne att köra truck en sommar visste hon att hon hittat rätt.Tro nu inte att Felicias truck är en sån där batteridriven liten sak med pallgafflar som skyfflar runt prylar i ett lager. Här handlar det om en helt annan maskin, i en helt annan storlek.I Svappavaara är en truck en rejäl maskin. När Felicia Uusitalo har fullt lass väger det 64 ton, hela ekipaget 114 ton, och då är det ändå den minsta trucken hon kört.Vad det är för maskin du kör?– Vi kallar dem för truckar, men andra säger bergtruck, gruvtruck eller tipptruck. Kärt barn har många namn. Jag kör en Cat 775 G. Den är ganska liten, förut körde jag en truck som lastar hundra ton och de största truckarna här lastar 220 ton.Hur länge har du jobbat i Svappavaara?–Jag började 2012, så det har blivit några år redan. Fram till nyåret i år körde jag truck i dagbrott. Nu kör jag transporter inom området med en mindre maskin. Material ska flyttas mellan krossar och verk och vi flyttar även material till och från malmtåg.–Det är också mycket körningar med vägmaterial eftersom alla vägar inom området kräver underhåll.Vad tycker du bäst om?–Det är roligast att köra i gruvan, i dagbrottet. Jag har kört både i Gruvberget och Leveäniemi, de två dagbrotten här i Svappis.Vad var det som var så kul med arbetet i dagbrottet?–När alla kolleger jobbar mot samma mål är det riktigt roligt. Alla måste hålla tempot för att jobbet ska bli effektivt. Varje sekund räknas. Arbetet i dagbrottet handlar om produktion och eftersom varje salva ger nya förutsättningar kommer hela tiden nya utmaningar.Hur många maskiner arbetade i Gruvberget?–Det varierade med hur produktionen såg ut. Som mest hade vi tre lastplatser. Ett tiotal truckar lastades av tre grävmaskiner och hjullastare.–Varje skopa från grävmaskinen vägde 25–30 ton beroende på malmhalten. Varje vända upp till krossen tog ungefär 15 minuter att köra. Trucken går som fortast 50 kilometer i timmen, men med fullt lass på väg upp, och om snedbanan var brant, körde jag bara i ett par kilometer i timmen.Hur är trucken att köra?–Jag tycker att de tyngre truckarna går stadigare, de är som stora skepp. På vintern får man vara försiktig, det är en del av utmaningen att köra effektivt utan att däcken förlorar fästet.–Just nu är vi fyra förare på just den här maskinen och det är bra. Vi håller ordning och tar själva ansvar för den.–Det är viktigt att hålla rent. Dammet är väldigt magnetiskt, vi vill inte ha det i hytten, det fastnar på allt.Blir du kvar i hytten i framtiden?–Helst vill jag tillbaka till ett dagbrott, eventuellt i Pajala. Men såklart vore det roligt att prova på något annat också, några år söderöver kanske!

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer