maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Världens första batteridrivna borrigg till Hercules

NCC:s grundläggningsföretag Hercules har investerat...

Text: Ann-Louise Larsson

2021-03-17

Lästid

0 min
Dela

NCC:s grundläggningsföretag Hercules har investerat i en unik borrigg – den är batteridriven och den första i världen i sitt slag. Batteriet är ungefär sju gånger kraftigare än i en Tesla modell S. Efter en kort provperiod i Tyskland är den batteridrivna borriggen sedan i höstas igång i NCC-projektet Mindemyren för Bybanen Utbygging i Bergen i Norge, men kommer att vara tillgänglig för alla Hercules projekt i Norden.– Vi är mycket nöjda med att vi är igång. Efter att vi lagt ner lite tid på att lära känna maskinen och gjort justeringar så att den passar våra behov förväntar vi oss att den kommer att vara i full drift under resten av projektet, säger projektledare Frank Hatletvedt, Hercules Norge.Maskinen är en Liebherr LB16, som har utvecklats för 10 timmars drift på batteri. Den har 350 hästkrafter, vilket är 15 procent mer än den konventionella maskinen. På 14 timmar kan batteriet laddas fullt. Batteripaket på 720 kilowattimmar, ungefär sju gånger det som finns på en Tesla-modell S. På 10 000 timmar blir dieselbesparingen 150 000 liter och 350 ton koldioxid enligt Liebherrs beräkning.NCC och Bybanen Utbygging har ambitionen att certifiera projektet i enlighet med CEEQUAL för byggprojekt och elektrifiering av maskiner och utrustning är därför en viktig åtgärd. De har varit aktiva i att elektrifiera maskinparken och borriggen är en åtgärd som initierades tidigt i projektet. Totalt levererar Bybanens entreprenörer nu en till 96 procent fossilfri byggarbetsplats.– Vi har höga ambitioner när det gäller att implementera hållbara lösningar. Detta är ett exempel på hur vi lyckas förvandla våra ambitioner till verklighet, säger projektledare Ståle Liland på NCC Infrastructure.Förutom den elektriska borriggen har NCC redan en elektrisk massorteringsmaskin i drift. Dessutom använder NCC endast elbilar i samband med transport mellan kaserner och byggarbetsplatser.Den stora frågan i förväg var om batterikapaciteten skulle vara tillräcklig och där har maskinen överraskat positivt, säger maskinoperatören Ole Henrik Grytbakk.– Jag är väldigt nöjd med maskinen, till och med lite förvånad över att det fungerar så bra för att vara en nyutvecklad maskin. Det är inte mycket skillnad från att köra en vanlig dieseldriven maskin, vi kopplar bara in strömmen istället för Adblue, och sedan är den redo att användas igen, Ole Henrik Grytbakk.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy