I uppdraget ingår bland annat cirka tio kilometer färdig järnvägsterrass, åtta broar, service- och ersättningsvägar samt återställningsarbeten.
– Vi tackar för förtroendet och ser framemot att fortsätta byggnationen av Norrbotniabanan i samverkan med Trafikverket och underentreprenörer/leverantörer. Jag är övertygad om att vi genom ett involverande arbetssätt kan ta tillvara på allas kunskap och därmed hitta de bästa lösningarna för projektet, säger Joakim Karlsson arbetschef på Veidekke Anläggning Nord.
Projektet är en utförandeentreprenad med en ordersumma på 449,5 miljoner kronor. Projektet påbörjas 2021 och ska vara färdigt hösten 2023.
– Med de kommande planerade stora satsningarna på infrastruktur och industrin är marknaden i Norrland högintressant. Veidekke finns sedan några år tillbaka på plats och det känns riktigt bra! säger Mathias Rönnholm, regionchef på Veidekke Anläggning Nord.
Totalt blir Norrbotniabanan 27 mil, mellan Umeå och Luleå. Med Norrbotniabanan förbättras kapaciteten avsevärt då den nya, moderna järnvägen går i en rakare sträckning nära kusten där Norrlands största städer finns. Den kommer att klara av tyngre laster och högre hastigheter vilket gynnar godstrafiken
År 2030 ska tågen rulla upp till Skellefteå och fem år senare ända upp till Luleå.