maskinentreprenoren logo

Reportage

”Vi behöver alla entreprenörer som finns”

På en av Stockholms mest okända gator står en vakt framför en kraftig järndörr utan gatunummer och kontrollerar legitimationer. Opersonliga kontorsfönster blänger mot den kyliga fasaden mitt emot. Det är här det händer. Här inne finns branschens viktigaste beslutsfattare.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Statsrådet Andreas Carlson har kanske regeringens mest betydelsefulla portfölj. I varje fall för maskinentreprenörer. Carlson bossar över både bostäderna och infrastrukturen. Och det jobbet vill han ha i fyra år till – minst. Foto: Ryno Quantz

Det verkar nästan finnas hur mycket pengar som helst på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet. Nya miljarder har rullat ut igen. Infrastukturproppen benämns som ”historiskt stor” (1 200 miljarder plus lite extra pengar). Men händer det något – eller är det bara siffror?

Infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson hävdar att det händer mycket. Och att annat borde hänt tidigare. Men låt oss börja lite från början. För det här bör alla maskinentreprenörer ha koll på. Vi startar med en nyhet som ni inte kände till.

Andreas Carlson kanske ser ut som om han bara är en välrakad och slipad kristdemokrat. Men det är fel. Snygg kostym – men Carlson är uppvuxen på en gård i Västergötland – Mullsjö. Och släkten?

– Pappa var maskinentreprenör. Hade grävmaskin, hjullastare och lastbil. Jag fick vara med. Faster och hennes man hade åkeri med fokus på avfall, det heter väl återvinning nu för tiden…

Så, då vet ni. Carlson vet hur branschen låter och kan lukta. Vad maskin-entreprenörer gör är inte bara något han läst om i tidningen. 

Det som händer eller inte händer på denna adress – Herkulesgatan 17 – påverkar landets maskinentreprenörer direkt. Inte minst för att kristdemokraten Andreas Carlson bär på den gigantiska portföljen med både alla infrastruktur och bostäder – han är som bekant Infrastruktur- och bostadsminister. Är inte det lite väl stort jobb, tycker vi på tidningen och ställer denna näsvisa fråga. Man kan ju inte påstå att bostads-byggandet har rosat marknaden, precis. 

Tycker du att det har gått bra?

– Det får väl ytterst andra avgöra, men att vi ville samla bostäder och infrastruktur som vi gjorde är för att Kristdemokraterna tycker att dessa två hänger ihop. Transporter och samhällsbyggande. Det finns synergier att ha det i samma portfölj. Det har varit eftersatt tidigare – framför allt infrastrukturen. I andra regeringar har ju bostadsministerposten studsat runt lite som en vante de tidigare åtta åren, och det tycker inte vi är ett värdigt sätt att hantera så viktiga frågor, säger Carlson.

Ok. Men… har det gått bra med bostadsbyggandet… Hade Andreas Carlson kunnat göra något mer än att skylla på konjunkturen och inflationen? Det är liksom det som är frågan.

Det beror inte på att portföljen är för stor, gör stadsrådet klart.

– Vi har gjort mycket för att få igång bostadsbyggandet, bland annat de största förändringarna på 15 år när det gäller bygglovsregler. Vi tar fram förslag på att hitta mer attraktiv mark för bostadsbyggande snabbare där vi utreder strandskyddet och miljötillståndsprocesserna. Totalt kan jag räkna ihop till 50 olika åtgärder som ska förbättra bostadsbyggandet. Men man ska ha stor respekt för att bostäder påverkas mycket av konjunktur, inflation och byggmaterialpriser, säger Carlson.

Så… Inget mer hade kunnat göras? Andreas Carlson skruvar lite på sig med svarar ändå att vissa reformer hade nog behövts komma igång snabbare än vad de gjorde. Fast det har varit mycket att städa upp, så att säga. Carlson pekar gärna på att tidigare regeringar inte har gjort vad de borde och att det är nu… när konjunkturen vänder och de nya regelverken och reformerna är på plats som det kommer att bli tryck i bostadsbyggandet.

Men det är så dags, nästa år är det val. Vad gör Anderas Carlsson då? En sak är säker. Han vill behålla jobbet. Inte bara sitta kvar i regeringen. Han vill ha kvar just dessa frågor. Infrastruktur- och bostadsfrågorna.

– Ja det vill jag. Vi har stoppat blödningen nu, och vi ser att det nu har kommit igång bra med underhållet av väg- och järnväg. Bara i år har vi ökat underhållet med 30 procent när vi räknar på det, men nästa mandatperiod nu, och framåt i den 12-åriga infrastrukturpropositionen talar vi om en ökning med 50 procent kommande åren. 1 700 åtgärder i järnvägen är klara. Det är det högsta antalet någonsin under ett år.

Så, jo. Anderas Carlson vill gärna se var det tar vägen. För det är nu det ska sätta igång. Det har varit segt. Han vill ha kvar sitt jobb i fyra år till.

Vi tar siffrorna en gång till:

1 200 miljarder från 2026–2037

Nyinvesteringar i transportsystemet: 607 miljarder kronor

Drift och underhåll av järnväg:
210 miljarder kronor

Drift och underhåll av väg:
354 miljarder kronor

En ramhöjning med 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden, vilket motsvarar en ökning på cirka – 27 procent. 

Så, det är ingen brist på pengar. Men det är möjligen brist på entreprenörer som kan och vill ta jobben. Trafikverket just nu är dessutom i luven på två av de stora, AF Gruppen och NCC, som man anser inte har skött sig. Det lär bli rättssak av det hela. Oklart vem som vinner.

Andreas Carlson vill inte gå in för mycket på detta. Men konstaterar att:

– Vi kommer i princip behöva alla entreprenörer som finns. Trafikverket jobbar vidare med att bli en bättre upphandlare och har en viktig uppgift att säkra kostnadskontrollen. Målet är att Trafikverket ska bli entreprenörens första val, säger Carlson och upprepar därmed det som vi har hört Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana säga flertalet gånger.

Självklart talar vi om hur Trafikverket ska och behöver förenkla upphandlingarna så att fler kan vara med och räkna på jobben och på så sätt förbättra konkurrensen. Det gör Trafikverket också, enligt statsrådet. Arbete pågår.

Carlson växte upp i Mullsjö, strax väster om Jönköping. Vad man kan läsa sig till är att uppväxten präglat hans syn på samhällsservice, landsbygdens behov och vikten av lokal förankring. Enligt vad tidningen Maskinentreprenören får veta har han bra koll på vilka maskintyper som finns och att han lärt sig ett och annat av att familjen drev entreprenadfirma. Själv satte han sig dock inte bakom spakarna, även om han med stor entusiasm berättar han besökt Volvo CE och där fått testa på att köra de nya maskinerna och att han var minst lika bra som Volvo CE:s vd Melker Jernberg när det hade lite av en tävling.

– Jag fick godkänt. Vi var nog ganska jämbördiga.

Men det blev inte någon ny generation entreprenör av Andreas Carlson. Istället tog han studenten 2006 från Per Brahegymnasiet i Jönköping (samhällsvetenskap). Senare juridik, kommunikation och något lite teologi också. Denna bakgrund har hur som helst varit till nytta – för Carlson anses sedan länge vara en mycket central och erfaren politiker med mycket stark ställning inom Kristdemokraterna.  Det har förekommit spekulationer om Andreas Carlson som en möjlig framtida partiledare inom Kristdemokraterna.

Men nog om det. Varför har Andreas Carlson gjort sig förtjänt av att sitta ytterligare en mandatperiod?

– Nu bryter vi den destruktiva trenden och kan ta i kapp underhållsskulden. Det måste vi fortsätta med och med den här regeringen gör vi det. Vi har tillfört ytterligare 3,5 miljarder utöver planen – den här siffran ska jag kolla – men det har lett till att vi kunnat öka underhåll och vägbeläggningar med 1 500 kilometer detta år. Det vi gör leder nu till omfattande underhållsarbete…

– Jag hör en del som nu klagar på att det är köer och omledningsvägar på E4:an och andra ställen för att det är så mycket vägarbeten. Det är i så fall … det felet tar jag gärna på mig. Det är regeringens höga ambitioner som nu leder till ökat underhållsarbete – och det kommer fortsätta framöver. 

Jobben har kommit igång. Infrastrukturministern slår fast att det är så – även om vissa entreprenörer känner att det inte är någon fart att tala om.

– Och det kommer att bli än mer nu om inte olyckan är framme och vi får en regering igen som struntar i underhåll. Men jag träffar också entreprenörer som tycker att det är onödigt omfattande underlag i upphandlingarna och att det är svårt att vinna entreprenaderna – och här är ju Trafikverkets arbete viktigt att förenkla så att vi kan få fler entreprenörer till dessa jobb.

Då är frågan. Räcker vi till. Finns det kompetens att ta hand om allt som behöver göras?

– Det är därför jag har sagt att det är viktigt att alla nu är på tå – så att vi klarar detta. Vi gör satsningar i budgeten på utbildningar. Och näringslivet behöver ta tillräckligt med kraft i sina organisationer för att förse branschen med lärlingsplatser.

Det är också mer på gång som vi den här dagen inte hinner tala om. Regeringen utreder just nu ökade satsningar på OPS-jobb – alternativ finansiering av infrastruktur. Vi hinner dock fråga om Carlson kommer till ME:s Stora Infradag, och det räknar han med även om han inte är helt säker på att Regeringskansliet har tackat ja formellt ännu.

Och det är väl klart att en entreprenörsson som är minister för den delen som är som mest viktig för maskinentreprenörer kommer att vara med på Stora Infradagen. Trafikverket – och staten vill ju vara entreprenörens första val. 

– Alla entreprenörer kommer att behövas, säger Carlson… som då också har fått utredningen om OPS och kan berätta om denna nyhet.

Text: Micael Appelgren

Andreas Carlson

Född: 13 februari 1987.

Hemort: Mullsjö, i Skaraborgs län. 

2006–2010: Vice distriktsordförande för Kristdemokratiska ungdomsförbundet (KDU).2006–2014: Ledamot i kommunfullmäktige i Mullsjö kommun.

2009–2010: Pressekreterare för Alf Svensson i Europaparlamentet

2014–2022: Ordinarie riksdags-ledamot för Jönköpings län.

2015–2022: Gruppledare för Kristdemokraterna i riksdagen. 

Infrastruktur- och bostadsminister sedan oktober 2022.

prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer