Jag och min maskin
”Vi kör som blåtokar tills jobbet är klart”
Janne Hirsikangas motto är att...
Linn Posse
Publicerad: 2020-03-13
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-03-13
Lästid: 0 min
Janne Hirsikangas motto är att få jobbet gjort; snabbt och effektivt. Med bandställ på kärran flyttar han maximalt antal kubik på våtmarksjobben.Med traktor och bandförsedd kärra har Janne Hirsikangas hittat en maskinlösning som både är effektiv och flexibel.Med band vinner du framkomlighet, är det främsta andelningen till investeringen?– Ja och nej, det handlar ju också om att inte göra skada i markerna. Vi gör mycket våtmarksjobb och det kan vara mjukt så att marken gungar, men trots det blir det knappt spår efter ekipaget.– För att kunna svänga ordentligt när vi satte dubbelmontage på traktorn fick vi förlänga draget på kärran, men det fungerar utmärkt.– Jämfört med att använda en bandgående dumper så har jag en billigare lösning som dessutom lastar mer. Det är inga problem med att fylla lasset, det rymmer 17,5 kubik struket mått vilket blir ungefär 30 ton, och vi tar oss alltid fram. Dessutom är bränsleförbrukningen mindre jämfört med en dumper och det mår ju både kassan och miljön bra av.Varför blev det just en MetaQ från Ivarssons? – Jag har kört med deras kärror förut och vet att de funkar bra, dessutom har vi bara en dryg timme till Metsjö och de ger alltid god service. När jag fick höra att Anders Ivarsson hade börjat sälja lastväxlare med bandställ funderade jag inte på saken, jag ringde direkt.– Nu har vi haft kärran i två år och det har fungerat klockrent. Banden är 85 centimeter breda och tre meter långa, det blir en rejäl anliggningsyta och banden liksom flyter fram jämfört med ett däck som ju alltid går i en uppförsbacke upp ur sitt spår.Hur kommer det sig att du gör så mycket våtmarksjobb? – Jag ärvde flera kunder från Örjan Wilhelmsson som jag köpte firman av. Dessutom har jag en skogsutbildning i botten och har jobbat som bonddräng. Med åren har jag blivit lite av en specialist på dikningsjobb och andra jobb åt lantbrukare.– Med åren har firman vuxit ordentligt, från tre personer är vi idag fler än tjugo, och nu gör vi även infrastruktur och anläggning för byggen. Förutom våtmarksuppdragen gör vi allt som underentreprenör.– Vi har kört som blåtokar sista tiden, det har varit riktigt mycket jobb och vi har som mål att alltid köra tills det är färdigt.Trots full fart på firman hinner du med en lite speciell hobby också. Du tävlar som maskinförare, var kommer det intresset ifrån?– Det handlar om att jag aldrig kan ge mig innan jobbet är perfekt utfört. Jag är nog bra på att tagga till och lista ut ett bra sätt att utföra uppgiften, även när det är stressigt. Men på senaste tävlingen i Malaga hade jag åldern emot mig, jag har nog passerat bäst före datum nu.Hur menar du?– Jag kan köra maskin, men jag kan inte alla nya system. Det är de yngre mycket bättre på och det visade sig i tävlingen. Men det är fantastiskt roligt att tävla och jag har träffat vänner för livet bland de övriga deltagarna.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.