Partnerskapet innebär att flera av Volvokoncernens elektriska produkt- och servicelösningar kommer användas i Heidelberg Materials verksamhet i norra Europa från och med början på nästa år. Målet är att påskynda införandet av utsläppsfria lösningar för transport och lastning inom byggsektorn. Cement- och betongindustrin står för cirka 8 procent av jordens koldioxidutsläpp. För att kunna nå netto-noll koldioxidutsläpp i hela sin värdekedja är det avgörande för Heidelberg Materials att hitta nya sätt att minska sin klimatpåverkan.
– Partnerskap och samarbeten som det här bidrar till att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan. Samtidigt som vi fokuserar på att minska koldioxidutsläppen i våra produkter och egen verksamhet, vill vi också hjälpa våra kunder att föregå med gott exempel genom innovativa samarbeten som bidrar till en nödvändig förändring, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
Det är också ganska troligt att Volvo CE:s koncept med elektriska och autonoma dumprar, Tara, kommer att bli en del av detta samarbete:
- Det är mycket troligt, och det är det vi ska börja titta på nu. Det är absolut lämpligt. I det här partnerskapet är det både så kallad hårdvara och tjänster som vi ska leverera, säger Claes Eliasson, Volvokoncernens presschef.
På Heidelberg Materials Northern Europe står transporter på land för totalt 6 procent av värdekedjans koldioxidavtryck. En elektrifiering av regionens flotta har därmed potential att minska de årliga utsläppen med upp till 200 000 ton. Dessutom ger elektrifierade fordon en tystare och bättre arbetsmiljö samt en förbättrad stadsmiljö.
Som en del av avtalet kommer Volvokoncernens utsläppsfria lösningar, en blandning av elektriska lastbilar och anläggningsmaskiner, maskiner och produktivitetstjänster, att sättas i arbete på flera av Heidelberg Materials anläggningar och stenbrott. Ett exempel på en produkt som Heidelberg Materials kommer att använda är Volvo Construction Equipments nyligen introducerade 20-tons hjullastare L120H Electric Conversion som med noll avgasutsläpp och nästan tyst körning också passar bra vid inomhusarbete.
Cementfabriken i Slite blir en av platserna - och den första. Studier och tester drar igång redan i sommar. Enligt Heidelberg Materials kommer man fokusera på bolaget större kalkstensbrott till en början. Hur många det handlar om har inte kommunicerats.