Försäljningen av maskiner och tjänster ökade på alla marknader utom Sydamerika och Asien, enligt Volvo CE:s kvartalsrapport för andra kvartalet i år, vilket resulterade i en global ökning med 12 procent. Detta trots att nettoorderingången minskade med 41 procent på globala marknader, vilket speglar en svagare marknad i Kina, restriktiv orderingång i Nordamerika och försiktighet bland kunder och återförsäljare i Europa. Även leveranserna minskade med 24 procent främst som en konsekvens av lägre efterfrågan i Kina och en avmattning i Brasilien. Volvo CE:s nettoomsättning för andra kvartalet blev 28 999 miljoner.
Även om försäljningen är fortsatt robust i Europa, Nordamerika och Afrika, finns det tecken på att efterfrågan försvagas på andra marknader på grund av den övergripande ekonomiska utvecklingen och stigande räntor, vilket kyler ner aktiviteten, särskilt med bostadsbyggande.
– Vår förmåga att driva innovation i bygg- och anläggningsbranschen med lösningar för idag och imorgon, samtidigt som vi presterar bra med fortsatt finansiell tillväxt och förbättrad lönsamhet, kommer att säkerställa att vi leder vägen i många år framöver. Den ekonomiska utvecklingen kan ha en effekt på den totala marknaden för anläggningsmaskiner, men vi är fokuserade på att leda en hållbar och lönsam omvandling till gagn för våra kunder, våra aktieägare och samhället som helhet, kommenterar Melker Jernberg, vd för Volvo CE.
Marknadsutsikterna är att kostnadsinflation och ökade störningar i leveranskedjan kommer att leda till att branschen fortsätter att navigera efter utmanande ekonomiska utsikter under de kommande månaderna.