– Vi vill leda omställningen till ett fossilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100 procent fossilfria lösningar till våra kunder. Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden och vi har en ambition att minst 35 procent av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030. Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.
Volvo har gjort en omfattande lokaliseringsstudie och kommit fram till att fabriken ska ligga i Skaraborgsregionen. Det finns ett förslag om en site i Mariestads kommun, nära motorfabriken i Skövde där man kan dra nytta av existerande industri- och logistikinfrastruktur och spjutspetskompetens inom storskalig avancerad industriproduktion, samt ha tillgång till svensk fossilfri energi. Volvokoncernens forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor i Göteborg ligger endast två timmar bort.
Etableringen av produktionssiten är avhängig godkännande från berörda myndigheter. Den slutgiltiga lokaliseringen kommer att beslutas efter offentligt samråd och verksamheten är beroende av miljötillstånd.
Full kapacitet i tillverkningen förväntas uppnås före 2030. Batterierna kommer att designas specifikt för kommersiella fordonsapplikationer för att stödja den globala utrullningen av elektriska lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och elektriska drivlinor för olika typer av användningsområden.