maskinentreprenoren logo
Teknikreportage

Volvo Penta blandar bränslen

Nya drivmedel är på ingående. På Bauma i höstas presenterade Volvo Penta en motor som går på vätgas, med ett tillskott av diesel. Koldioxidutsläppet minskar därmed radikalt.

Sofia Barreng
Foto: Volvo Penta

Lästid

0 min
– Vi ser dual fuel‑
tekniken som en övergångsteknik på väg mot målet om total utsläppsfrihet, konstaterar Anders Wernersson produktchef vid Volvo Penta.
– Vi ser dual fuel‑ tekniken som en övergångsteknik på väg mot målet om total utsläppsfrihet, konstaterar Anders Wernersson produktchef vid Volvo Penta.
Dela

Vätgas dyker upp allt oftare i diskussioner om framtidens drivmedel. EU satsar stort på framställning av grön vätgas och media rapporterar om hur vätgasdrivna bränsleceller kan användas för att skapa elektricitet till eldrivna fordon. 

Inte lika ofta hör vi talas om att använda vätgas som bränsle i förbränningsmotorer. Detta vill Volvo Penta ändra på. I ett samarbete med belgiska bolaget CMB.TECH har de konverterat en vanlig dieselmotor till att gå på en kombination av vätgas och diesel. 

– Förbränningsmotorn är en drygt hundra år gammal teknik, som vi människor har försökt bli av med ett flertal gånger men inte lyckats. En förbränningsmotor har helt enkelt flera fördelar och kommer att vara relevant även i framtiden, konstaterar Anders Wernersson, produktchef alternativa bränslen vid Volvo Pentas industrisegment.

Den nya tekniken har ännu så länge endast ett engelskt namn, ”dual fuel”, alltså ”två bränslen”. Gott så, eftersom namnet tydligt beskriver vad det handlar om. En vanlig dieselmotor konverteras för att gå på en blandning av vätgas och diesel. 

– Det fungerar så att vätgas sprutas in i cylindern via en gasinjektor i inloppsröret för insugsluften. Mängden vätgas som sprutas in regleras elektroniskt. Mot slutet av kompressionsfasen sprutas en mindre mängd diesel in med hjälp av de ordinarie insprutarna. Dieseln behövs för att bränsleblandningen ska antändas. 

Anders Wernersson poängterar att dieselmotorns funktion och egenskaper inte förändras av konverteringen.

 – Vi har inte ändrat något i själva motorn. Den komprimerar på samma sätt, har samma kamaxel och kolvar. Den känns som en vanlig motor, den har samma effekt och övriga emissioner lever upp till kraven för en Steg 5-godkänd motor. Den stora skillnaden är att dual fuel-motorn ger upp till 80 procent mindre koldioxid, i genomsnitt över en hel körcykel kan vi lätt halvera koldioxidutsläppen.

Avgasrening sker som vanligt med partikelfilter och katalysator, det kommer alltså även i framtiden att behövas Ad Blue.

Anders Wernersson framhåller att dual fuel i form av kombination av vätgas och diesel har en riktigt stor fördel jämfört med andra nya drivmedel. Om man när arbetsdagen närmar sig sitt slut börjar få tomt i vätgastanken växlar motorn automatiskt över till ren dieseldrift. 

– Det ger en stor flexibilitet.

Motorn som Volvo Penta och CMB.TECH har konverterat är en D8, som är en sexcylindrig rak motor på 7,7 liter. Valet motiverar Anders med att motortypen tillverkas i stora volymer och går att använda till många olika applikationer. 

Utvecklingsarbetet började på allvar för 2–3 år sedan, men Anders poängterar att samarbetspartnern har jobbat med dual fuel-tekniken i mer än tio år och har gedigen kunskap i ämnet.

Dual Fuel

Kombinerar två bränslen i en förbränningsmotor, i det här fallet vätgas och diesel. Motorn kan utrustas vid tillverkning eller konverteras i efterhand. Volvo Penta uppger minskade koldioxidutsläpp på upp till 80 procent. 

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer