maskinentreprenoren logo

Volvo skapar ny affärsenhet för kompaktmaskiner

Efterfrågan på kompaktmaskiner växer och med det kommer nya möjligheter. Med syfte att driva tillväxt, lönsamhet och maixmera möjligheterna väljer nu Volvo CE att etablera en egen affärsenhet för kompaktmaskiner som får ansvar för grävmaskiner upp till 9 ton och kompakta hjullastare upp till L50-modellen.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article Volvo CE skapar en egen affärsenhet för kompaktmaskiner, som ansvarar för grävmaskiner upp till 9 ton och hjullastare upp till L50-modellen. Foto: Volvo CE

Kompaktsegmentet representerar nu 50 procent av den totala marknaden, jämfört med 35 procent för ett decennium sedan, med en tillväxttrend som sannolikt kommer att fortsätta. Volvo CE:s nya globala affärsenhet är det senaste steget framåt i företagets ambitioner att leda omvandlingen av branschen och tillhandahålla dedikerade produktivitetshöjande lösningar byggda för att passa kundernas föränderliga behov.

– Vårt banbrytande arbete inom elektrifiering och digitalisering har positionerat oss som en innovatör inom kompaktsegmentet. Och nu tack vare kompaktmaskinernas ständigt växande inflytande på marknaden, fokuserar vi oss på vår kompaktmaskinportfölj för att förse kunder med produktiva och hållbara produkter och tjänster. De som följer med oss på denna resa kommer inte bara att utveckla specialiserade färdigheter inom detta viktiga område utan spela en integrerad roll i vårt större syfte att bygga den värld vi vill leva i, säger Thomas Bitter, Volvo CE:s teknikchef, som tar rollen som chef för företagets Compact Business Unit från september i år.

Affärsenheten för kompaktmaskiner kommer att verka som en oberoende enhet inom Volvo CE, fullt fokuserad på att maximera möjligheterna på den växande marknaden för kompaktmaskiner och ska bland annat dra fördel av övergången till elektrifiering i segmentet för kompaktmaskiner för att säkra ett helt elektriskt utbud av produktiva och hållbara produkter över hela det kompakta sortimentet och ansvara för hela värdekedjan inklusive utveckling, montering, inköp och go-to-market-strategin (tillsammans med det befintliga distributionsnätverket) för kompakterbjudandet, vilket ökar kontaktpunkterna med kunderna.

Text: Ann-Louise Larsson

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer